5 Pytań Do… Marleny Plackowskiej o korzystaniu z planerów

1. Tworzysz planery – skąd pomysł na takie zajęcie?

MP: Papier towarzyszy mi w życiu od najmłodszych lat. Jako dziecko, uwielbiałam wycinać, tworzyć kreatywne prace i rysować różnego rodzaju tabelki. Pomysł na projektowanie własnych planerów do druku narodził się w 2017 roku. Odkryłam wtedy Bullet Journal. W przeciwieństwie do kalendarzy dostępnych na rynku, Bullet Journal polega na stworzeniu własnego systemu organizacji życia w pustym notesie. Prowadziłam taki notes przez okres kilku miesięcy do czasu, w którym podjęłam pracę w biurze architektonicznym. Niestety, brakowało mi wtedy czasu na własnoręczne rysowanie tabel i tworzenie w kółko tych samych stron. Zaczęłam drukować tabelki stworzone w programie Word i wklejać do mojego notesu. To był strzał w dziesiątkę! Stwierdziłam, że jeśli sprawdza się to u mnie, sprawdzi się również u innych. Następnym krokiem była rezygnacja z notesu i organizacja drukowanych szablonów w segregatorze. Przez kolejny rok moje szablony stawały się coraz bardziej dopracowane, przetestowane i przemyślane. We wrześniu 2019 ruszyłam z własną firmą.

2. Dlaczego według Pani planer pomaga w życiu codziennym i w biznesie?

MP: Większość osób z pewnością nadal myśli, że planery są wyłącznie po to, aby pamiętać o terminie kolejnej wizyty u dentysty. Konsekwente i systematyczne korzystanie z planerów przynosi jednak o wiele więcej korzyści! To nie tylko zarządzanie czasem w skali tygodnia czy miesiąca. To jest podstawowa funkcja. Planery pomagają poprawić jakość życia. Pomagają monitorować dążenie do wyznaczonych celów i śledzenie postępów. Kolejnym ważnym atutem planerów jest wprowadzenie i rozwijanie nowych nawyków z pomocą odpowiednich szablonów. Planery są dobrym narzędziem dla osób, które nie radzą sobie z bilansowaniem czasu poświęconym na pracę i życie osobiste, co jest tak ważne dla naszego zdrowia psychicznego. Nie wyobrażam sobie życia bez planowania.

Planowanie w biznesie jest dużo bardziej złożonym procesem. Planowanie biznesowe obejmuje wszystkie cele i strategie, które zamierzamy podjąć w celu rozwoju naszej firmy. Równie ważną częścią tego procesu jest planowanie budżetu. W zależności od charakteru firmy, ważne są cele krótko lub długoterminowe oraz dążenie małymi krokami do ich osiągnięcia. W każdym biznesie będzie sprawdzał się inny model – należy wypracować własny system. W moim przypadku, planuję maksymalnie na trzy miesiące do przodu. Powtórzę się – nie wyobrażam sobie prowadzenia firmy bez planowania!

3. Planery przez Panią tworzone są tematyczne co też wskazuje na ich indywidualność. Taki planer to również ciekawy prezent dla klientów danego salonu beauty – czy uważa Pani, że takie planery to dobry pomysł na upominki dla klientów?

MP: Planery tematyczne cieszą się największym zainteresowaniem. Planować można każdy aspekt i dziedzinę naszego życia. W mojej ofercie są np. planer językowy, czytelnika, studencki, finansowy, wellness, czystego domu i wiele innych. Oczywiście tych różnych planerów nie prowadzimy w jednym czasie. Istotą planerów tematycznych jest stworzenie swojego planera dopasowanego indywidualnie do własnych potrzeb i zainteresowań. 

Tworzę planery do druku. Nie sprzedaję na tę chwilę fizycznych produktów. Oczywiście jest to dobry pomysł na prezent dla swoich klientów i sama go stosuję! Osoby zapisane na moją listę mailingową otrzymują raz w miesiącu darmowy planer. Taki planer musi być dostosowany do potrzeb klientów. Jeśli chodzi o branżę beauty – zapraszam do współpracy ☺ Projektuję również planery na zamówienie.

4. Wskazała Pani, że przygotowuje planer dla branży beauty – kiedy można się go spodziewać i co w nim będzie?

MP: Moja lista planerów do zaprojektowania jest nadal bardzo długa. Co miesiąc pojawiają się na niej nowe pomysły. Wśród nich, od jakiegoś czasu, jest również planer do druku dla salonów kosmetycznych. Chciałabym stworzyć kompleksowe narzędzie, które wniesie planowanie w branży beauty na wyższy poziom. Planer będzie uniwersalny – do zastosowania przez stylistki paznokci, fryzjerów, makijażystki czy kosmetyczki.

Szablony będą obejmowały podstawową organizację wizyt klientów, ale również zarządzanie salonem, budżetem czy marketingiem. Zadanie jest trudne i na pewno nie będę projektować szablonów samodzielnie. Na wsparcie merytoryczne mogę liczyć u mojej siostry, która od kilku lat prowadzi salon stylizacji paznokci Krakowskie Pazurki.

Kiedy planowana jest premiera tego planera? Na przełomie lipca i sierpnia. Jestem perfekcjonistką. W trakcie pracy nad danym planerem tematycznym do samego końca dodaję nowe szablony i w tym przypadku nie potrafię dokładnie określić czasu, w którym uda mi się zebrać materiał potrzebny do przygotowania planerów w każdej dziedzinie beauty, które wcześniej wymieniłam. 

5. Gdyby miała Pani wskazać 5 powodów na konieczność korzystania z planerów

MP: Zalet planowania z pewnością jest o wiele więcej niż 5, ale jeśli miałabym wybrać te najważniejsze to byłyby to:

1. Oszczędność czasu – minuta planowania pomaga zaoszczędzić 10 minut czasu w działaniu. Przygotowanie listy zadań do zrobienia na następny dzień jest kluczowym elementem mojego planowania. Z łatwością możemy określić priorytet czynności do wykonania i zrealizowania ich w odpowiedniej kolejności. Wyeliminowałam ze swojego życia czas, w którym zastanawiam się, co mam robić dalej.

2. Motywcja – planer pozwala mi bardziej motywować się do wykonywania wyznaczonych celów. Poprzez realizację małych kroków, osiągam większe cele. Z pomocą planera mogę to wszystko kontrolować i śledzić moje postępy. Jeśli nie wykonam wszystkich zaplanowanych działań, przenoszą się one na kolejny dzień, dzięki czemu lista się wydłuża… Nie dopuszczam do tego.

3. Utrzymanie życiowej równowagi – kluczem do sukcesu jest odpowiednie rozdzielenie czasu poświęconego na pracę, związek czy dzieci. Zarządzając planem dnia, mamy możliwość kontroli, aby nasz czas był rodzielony równomiernie na wszystkie dziedziny życia. Dla komfortu naszej psychiki najważniejszy jest również czas dla siebie, o którym zazwyczaj zapominamy, zaniedbując kosztem pracy np. swoje zdrowie. Wpiszmy w swoje harmonogramy profilaktyczne badania!

4. Ustalanie priorytetów – dzieki planowaniu potrafię ocenić, w jakiej kolejności powinnam wykonać zadania. Zdarza się również, że niektóre zadania po zapisaniu ich na kartce papieru okazują się nieistotne i odpuszczam ich wykonanie.

5. Wyeliminowanie zbędnego stresu – zapisywanie wszystkiego czyni moje życie bardziej spokojnym. Mój charakter nie pozwala mi na pozostawienie życia przypadkowi. Nie mam pamięci do dat – zapisywanie terminów zdecydowanie uwalnia moją głowę. 

Moim gościem w wywiadzie była Marlena Plackowska
właścicielka marki i sklepu https://plackowska.pl/


Dodaj komentarz