Ju\u017c wkr\u00f3tce bo 17 pa\u017adziernika obchodzony jest dzie\u0144 sprzeda\u017cy bezpo\u015bredniej. Jest to dobra chwila do tego, aby przypomnie\u0107 o niedozwolonych praktykach jakie UOKIK podkre\u015bla bardzo cz\u0119sto. <\/p>\n\n\n\n
Do sprzeda\u017cy bezpo\u015bredniej mo\u017ce dochodzi\u0107 podczas wizyty w domu klienta, na pokazach, dniach otwartych organizowanych np. w jakiej\u015b sali konferencyjnej itd. Sprzedaj\u0105c produkty poza sta\u0142ym miejscem wykonywania dzia\u0142alno\u015bci – czyli punktem detalicznym zawierana jest umowa “poza lokalem przedsi\u0119biorcy”. W przypadku bran\u017cy beauty jest do do\u015b\u0107 cz\u0119sta praktyka szczeg\u00f3lnie, kiedy prowadzone s\u0105 r\u00f3\u017cnego rodzaju warsztaty poza lokalem przedsi\u0119biorcy a na nim oferowana jest r\u00f3wnie\u017c sprzeda\u017c zabieg\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n
Konsumentom przys\u0142uguje odst\u0105pienie od umowy w ci\u0105gu 14 dni tak jakby kupi\u0142 co\u015b przez internet. Ma\u0142o tego, przedsi\u0119biorca obligatoryjnie musi poinformowa\u0107 o tym prawie konsument\u00f3w oraz wr\u0119czy\u0107 im formularz rezygnacji. <\/p>\n\n\n\n
UOKIK ka\u017cdego roku przypomina o tym, aby zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na manipulacje jakie s\u0105 stosowane przez sprzedawc\u00f3w – tym samym je\u017celi prowadzisz biznes mniej na uwadze fakt, \u017ce praktyki naruszaj\u0105ce interesy konsument\u00f3w mog\u0105 mie\u0107 dalekosi\u0119\u017cne negatywne skutki.<\/p>\n\n\n\n
UOKIK w swoich propozycjach manipulacji wskaza\u0142 jaki\u015b czas temu na:<\/p>\n\n\n\n
“Regu\u0142a wzajemno\u015bci<\/em><\/strong> \u2013 konsument, kt\u00f3ry zostanie pocz\u0119stowany kaw\u0105 lub otrzyma bezp\u0142atn\u0105 pr\u00f3bk\u0119, czuje potrzeb\u0119 odwzajemnienia poprzez zakup oferowanego towaru.<\/em><\/p>\n\n\n\n Regu\u0142a niedost\u0119pno\u015bci<\/em><\/strong> \u2013 sprzedawcy wykorzystuj\u0105 przekonanie, \u017ce najbardziej cenione s\u0105 rzeczy niedost\u0119pne. Kupuj\u0105cy jest manipulowany za pomoc\u0105 informacji takich jak \u201eko\u0144c\u00f3wka kolekcji\u201d, \u201eostatnia okazja\u201d , \u201eoferta wa\u017cna do\u2026\u201d.<\/em><\/p>\n\n\n\n Spo\u0142eczny dow\u00f3d s\u0142uszno\u015bci<\/em><\/strong> \u2013 przy podejmowaniu decyzji kierujemy cz\u0119sto si\u0119 przyk\u0142adem innych os\u00f3b. Dlatego handlowcy wykorzystuj\u0105 argumenty takie jak \u201etowar sprzedaje si\u0119 jak \u015bwie\u017ce bu\u0142eczki\u201d.<\/em><\/p>\n\n\n\n Autorytet<\/em><\/strong> \u2013 manipulacja polega na wykorzystaniu atrybut\u00f3w os\u00f3b, kt\u00f3re s\u0105 fachowcami w danej dziedzinie np. osoba w fartuchu lekarskim jest przekonuj\u0105ca jako sprzedawca produkt\u00f3w paramedycznych.<\/em><\/p>\n\n\n\n Lubienie, sympatia<\/em><\/strong> \u2013 ulegamy tym, kt\u00f3rych lubimy. Dlatego akwizytorami s\u0105 zwykle osoby atrakcyjne fizycznie, potrafi\u0105ce prawi\u0107 komplementy oraz zachowywa\u0107 si\u0119 i wygl\u0105da\u0107 jak potencjalny kupuj\u0105cy. W rozmowie u\u017cywaj\u0105 por\u00f3wna\u0144, takich jak \u201eze mn\u0105 by\u0142o dok\u0142adnie tak samo\u201d.<\/em><\/p>\n\n\n\n Zaanga\u017cowanie<\/em><\/strong> \u2013 sprzedawcy informuj\u0105, \u017ce na pokazie mo\u017cna b\u0119dzie otrzyma\u0107 atrakcyjny prezent np. dla wnucz\u0105t. Konsumenci s\u0105 stopniowo przekonywani o jego wyj\u0105tkowo\u015bci i konsekwentnie d\u0105\u017c\u0105 do jego posiadania nawet je\u017celi w rezultacie kupi niepotrzebny produkt. ” <\/em><\/p>\n\n\n\n Warto wskaza\u0107 r\u00f3wnie\u017c, \u017ce jest wiele praktyk wprowadzaj\u0105cych w b\u0142\u0105d czy te\u017c maj\u0105cych na celu wywieranie presji. Presja to oddzia\u0142ywanie na kogo\u015b maj\u0105ce go sk\u0142oni\u0107 lub zmusi\u0107 do czego\u015b. Przewa\u017cnie wi\u0105\u017ce si\u0119 to z po\u015bpieszaniem konsumenta, odliczaniem czasu itd. <\/p>\n\n\n\n UOKIK kwestionuje takie, kt\u00f3re ukrywaj\u0105 handlowy cel. Przyk\u0142adami takich dzia\u0142a\u0144 mog\u0105 by\u0107 zaproszenia bezp\u0142atne na warsztaty a na nich sprzedawane s\u0105 produkty, zaproszenia na pocz\u0119stunki wszelkiego rodzaju typu \u015bniadania a nie informuj\u0105c osoby zaproszone o tym, \u017ce podczas danego wydarzenia b\u0119dzie prowadzona sprzeda\u017c np. szkole\u0144, us\u0142ug, zabieg\u00f3w, produkt\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n Jednym z najbardziej kwestionowanych praktyk by\u0142o wprowadzanie konsument\u00f3w w b\u0142\u0105d polegaj\u0105ce na tym, \u017ce sprzedawca – akwizytor dzwoni\u0142 do konsumenta i przedstawia\u0142 si\u0119 jako rehabilitant, albo podczas pokazu poza lokalem osoby nie zwi\u0105zane z bran\u017c\u0105 medyczn\u0105 ubiera\u0142y fartuchy wprowadzaj\u0105c mylne wra\u017cenie jakoby byli lekarzami oczywi\u015bcie nie informuj\u0105c o handlowym celu takiego wydarzenia czy w\u0142asnych dzia\u0142a\u0144, kolejno klient mia\u0142 podpisa\u0107 potwierdzenie ich obecno\u015bci a okazywa\u0142o si\u0119, \u017ce by\u0142a to umowa zakupu sprz\u0119tu czy innych produkt\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n Przyk\u0142adem dzia\u0142a\u0144 utrudniaj\u0105cych konsumentom skorzystanie z prawa do odst\u0105pienia od umowy jest zastrzeganie kar za rezygnacj\u0119 z zakupu towaru. Tymczasem zgodnie z przepisami, za odst\u0105pienie od umowy zawartej poza lokalem przedsi\u0119biorcy nie mo\u017cna pobiera\u0107 \u017cadnych op\u0142at<\/strong>. Niezgodne z prawem jest tak\u017ce zastrzeganie, \u017ce zwracany towar powinien by\u0107 osobi\u015bcie dostarczony do siedziby przedsi\u0119biorcy, poniewa\u017c konsument ma prawo sam wybra\u0107 spos\u00f3b zwrotu towaru przedsi\u0119biorcy (np. poczt\u0105, kurierem, osobi\u015bcie). <\/p><\/blockquote>\n\n\n\n Dodatkowo co nale\u017cy wskaza\u0107, \u017ce UOKIK kwestionuje r\u00f3wnie\u017c niekt\u00f3re praktyki maj\u0105ce na celu wywieranie presji na konsumencie.<\/p>\n\n\n\n UOKIK w swoich materia\u0142ach cz\u0119sto wskazuje na zabronione praktyki. Bezp\u0142atne badania, kt\u00f3re trwaj\u0105 10-20 sekund, domowa rehabilitacja, prelekcje o zdrowym stylu \u017cycia, prezenty, a nawet Jan Pawe\u0142 II \u2013 wszystko to jest wabikiem maj\u0105cym nak\u0142oni\u0107 ludzi do zakup\u00f3w.<\/strong><\/p>\n\n\n\n UOKiK nak\u0142ada kary na firmy, kt\u00f3re sprzedaj\u0105 towary podczas prezentacji i pokaz\u00f3w nie informuj\u0105c o handlowym charakterze spotkania.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Zarzuci\u0142 im m.in. \u017ce ukrywa\u0142y prawdziwy cel spotka\u0144, wprowadza\u0142y w b\u0142\u0105d co do w\u0142a\u015bciwo\u015bci produkt\u00f3w, wykorzystywa\u0142y sprzeczne z prawem weksle.<\/strong><\/p>\n\n\n\n W komunikatach UOKIK czytamy, \u017ce wycieczka z pokazem garnk\u00f3w, oferowanie lamp do na\u015bwietlania podczas wyk\u0142adu, prezentacja masa\u017cer\u00f3w, badania po\u0142\u0105czone ze sprzeda\u017c\u0105 suplement\u00f3w diety \u2013 podczas takich spotka\u0144 cz\u0119sto dochodzi do nieprawid\u0142owo\u015bci. Zdarza si\u0119, \u017ce wprowadzeni w b\u0142\u0105d konsumenci decyduj\u0105 si\u0119 na niepotrzebny i zbyt drogi zakup, a potem maj\u0105 problemy ze zwrotem lub reklamacj\u0105. Urz\u0105d Ochrony Konkurencji i Konsument\u00f3w stara si\u0119 unormowa\u0107 rynek zakup\u00f3w na prezentacjach. <\/p>\n\n\n\n “Ci przedsi\u0119biorcy naruszali zbiorowe interesy konsument\u00f3w, np. nie przekazywali klientom rzetelnej informacji na temat oferowanych produkt\u00f3w i handlowego celu spotka\u0144. Umy\u015blnie wprowadzali ich w b\u0142\u0105d, by nak\u0142oni\u0107 do zakup\u00f3w, kt\u00f3rych konsumenci w innych okoliczno\u015bciach by nie zrobili<\/em> \u2013 m\u00f3wi Marek Niechcia\u0142, prezes UOKiK. \u2013 Niedopuszczalne by\u0142o te\u017c dawanie do podpisu niezgodnych z prawem weksli, ograniczanie praw do r\u0119kojmi czy zniech\u0119canie do zwrotu towar\u00f3w <\/em>\u2013 dodaje.” [ wypowied\u017a z 2017r.]<\/p>\n\n\n\n Zakwestionowane sztuczki sprzedawc\u00f3w:<\/strong><\/p>\n\n\n\n Nieprawdziwe informacje o produktach. <\/strong>Przedstawiciele podczas pokaz\u00f3w maty termicznej<\/strong> twierdzili, \u017ce u\u017cywa\u0142 jej Jan Pawe\u0142 II. Nie mog\u0142o to by\u0107 prawd\u0105, bo produkcj\u0119 tej maty rozpocz\u0119to ju\u017c po \u015bmierci papie\u017ca. Nieprawdziwa okaza\u0142a si\u0119 te\u017c informacja ze strony internetowej sp\u00f3\u0142ki, \u017ce mata zosta\u0142a \u201eopatentowana w ca\u0142ej Europie\u201d.<\/p>\n\n\n\n Sprzeczne z prawem weksle.<\/strong> Przy sprzeda\u017cy na raty przedsi\u0119biorca wykorzystywa\u0142 weksle in blanco. By\u0142a na nich umieszczona klauzula \u201ezap\u0142ac\u0119 bez protestu za ten weksel w\u0142asny in blanco na zlecenie\u2026\u201d Takiego zapisu zabrania ustawa o kredycie konsumenckim \u2013 na wekslu powinien si\u0119 znale\u017a\u0107 napis \u201enie na zlecenie\u201d lub inny r\u00f3wnoznaczny. Chroni on konsumenta przed tzw. indosowaniem, czyli przeniesieniem uprawnie\u0144 z takiego weksla na inn\u0105 osob\u0119. <\/p>\n\n\n\n Brak kopii dokument\u00f3w dla klienta. <\/strong>Inny przedsi\u0119biorca nie zostawia\u0142a klientom deklaracji wekslowej ani regulaminu akcji promocyjnej, kt\u00f3re by\u0142y integraln\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 umowy sprzeda\u017cy. Zobowi\u0105zanie firmy:<\/strong> zwrot klientom deklaracji wekslowych i weksli, zaoferowanie im aneksu do umowy, wys\u0142anie regulaminu promocji.<\/p>\n\n\n\n Utrudnianie zwrot\u00f3w towaru. <\/strong> Obci\u0105\u017cano wi\u0119kszo\u015b\u0107 klient\u00f3w, kt\u00f3rzy w ci\u0105gu 14 dni odst\u0119powali od umowy, kosztami uszkodzenia zwracanego towaru lub jego opakowania bez mo\u017cliwo\u015bci weryfikacji tych okoliczno\u015bci na podstawie prawid\u0142owo sporz\u0105dzonego protoko\u0142u szkody. Kwoty te ustala\u0142 jednostronnie. W dokumentach nie ma ani podpisu kuriera, ani dok\u0142adnego opisu szkody i jej wyceny (przewa\u017cnie r\u00f3wnej zaliczce pobranej wcze\u015bniej od klienta). Przedsi\u0119biorca, kt\u00f3ry stosowa\u0142 takie praktyki sporz\u0105dza\u0142 jedynie wewn\u0119trzne protoko\u0142y uszkodzenia opakowania\/kartonu lub towaru, kt\u00f3rych nie wysy\u0142a\u0142 do konsument\u00f3w, wi\u0119c nie mogli si\u0119 oni ustosunkowa\u0107 do zarzut\u00f3w ani w terminie reklamowa\u0107 przesy\u0142ki u kuriera. <\/p>\n\n\n\n Ograniczanie prawa do r\u0119kojmi. <\/strong>We wzorcu umowy jednego z przedsi\u0119biorc\u00f3w znalaz\u0142 si\u0119 zapis ograniczaj\u0105cy prawo do reklamacji wadliwego towaru. Nakazywa\u0142 on konsumentowi odes\u0142a\u0107 produkt \u201ew terminie nie d\u0142u\u017cszym ni\u017c dwa miesi\u0105ce od stwierdzenia niezgodno\u015bci oraz nie p\u00f3\u017aniej ni\u017c dwa lata od dostarczenia mu towar\u00f3w\u201d. Takich termin\u00f3w nie ma w ustawie. Zobowi\u0105zanie firmy:<\/strong> zawiadomienie klient\u00f3w o decyzji UOKiK i zaoferowanie im aneksu do umowy bez kwestionowanego zapisu. <\/p>\n\n\n\n Jak nie wprowadza\u0107 w b\u0142\u0105d?<\/strong><\/p>\n\n\n\n Pami\u0119taj!<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u017ar\u00f3d\u0142o: uokik.gov.pl <\/p>\n\n\n\n ____________________________________________<\/p>\n\n\n\n Podana powy\u017cej tre\u015b\u0107 nie jest opini\u0105 prawn\u0105 ani porad\u0105 prawn\u0105. Wszelkie decyzje powinny by\u0107 podejmowane na podsatwie dok\u0142adnej analizy ryzyka oraz weryfikacji prawnej. Tylko dok\u0142adna weryfikacja stanu faktycznego Twojej sprawy umo\u017cliwia wskazanie najlepszych rozwi\u0105za\u0144 prawnych w Twojej sprawie. W tym celu skontaktuj si\u0119 z Adwokatem lub Radc\u0105 Prawnym w Twoim miejscu zamieszkania\/prowadzenia biznesu. Artyku\u0142y zamieszczone na stronie s\u0105 aktualne na dzie\u0144 publikacji, z racji tego, \u017ce prawo cz\u0119sto si\u0119 zmienia mniej na uwadze to, \u017ce podane informacje mog\u0105 by\u0107 ju\u017c nieaktualne.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Ju\u017c wkr\u00f3tce bo 17 pa\u017adziernika obchodzony jest dzie\u0144 sprzeda\u017cy bezpo\u015bredniej. Jest to dobra chwila do tego, aby przypomnie\u0107 o niedozwolonych praktykach jakie UOKIK podkre\u015bla bardzo cz\u0119sto. Do sprzeda\u017cy bezpo\u015bredniej mo\u017ce dochodzi\u0107 podczas wizyty w domu […]<\/a><\/p>\n<\/div>","protected":false},"author":1,"featured_media":981,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[171,440],"tags":[519,518,517,168,520,90,521,516],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/07\/interesy-konsumentow-i-przedsi\u0119biorc\u00f3w.png","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1304"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1304"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1304\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1330,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1304\/revisions\/1330"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/981"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1304"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1304"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1304"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}