Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php on line 54

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":1304,"date":"2020-10-08T08:46:33","date_gmt":"2020-10-08T08:46:33","guid":{"rendered":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/?p=1304"},"modified":"2020-10-13T14:07:10","modified_gmt":"2020-10-13T14:07:10","slug":"wywieranie-presji-na-konsumenta-czyli-o-niedozwolonej-praktyce-rynkowej-z-okazji-nadchodzacego-dnia-sprzedazy-bezposredniej","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wywieranie-presji-na-konsumenta-czyli-o-niedozwolonej-praktyce-rynkowej-z-okazji-nadchodzacego-dnia-sprzedazy-bezposredniej\/","title":{"rendered":"Wywieranie presji na konsumenta – czyli o niedozwolonej praktyce rynkowej z okazji nadchodz\u0105cego dnia sprzeda\u017cy bezpo\u015bredniej"},"content":{"rendered":"\n

Ju\u017c wkr\u00f3tce bo 17 pa\u017adziernika obchodzony jest dzie\u0144 sprzeda\u017cy bezpo\u015bredniej. Jest to dobra chwila do tego, aby przypomnie\u0107 o niedozwolonych praktykach jakie UOKIK podkre\u015bla bardzo cz\u0119sto. <\/p>\n\n\n\n

Do sprzeda\u017cy bezpo\u015bredniej mo\u017ce dochodzi\u0107 podczas wizyty w domu klienta, na pokazach, dniach otwartych organizowanych np. w jakiej\u015b sali konferencyjnej itd. Sprzedaj\u0105c produkty poza sta\u0142ym miejscem wykonywania dzia\u0142alno\u015bci – czyli punktem detalicznym zawierana jest umowa “poza lokalem przedsi\u0119biorcy”. W przypadku bran\u017cy beauty jest do do\u015b\u0107 cz\u0119sta praktyka szczeg\u00f3lnie, kiedy prowadzone s\u0105 r\u00f3\u017cnego rodzaju warsztaty poza lokalem przedsi\u0119biorcy a na nim oferowana jest r\u00f3wnie\u017c sprzeda\u017c zabieg\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Konsumentom przys\u0142uguje odst\u0105pienie od umowy w ci\u0105gu 14 dni tak jakby kupi\u0142 co\u015b przez internet. Ma\u0142o tego, przedsi\u0119biorca obligatoryjnie musi poinformowa\u0107 o tym prawie konsument\u00f3w oraz wr\u0119czy\u0107 im formularz rezygnacji. <\/p>\n\n\n\n

UOKIK ka\u017cdego roku przypomina o tym, aby zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na manipulacje jakie s\u0105 stosowane przez sprzedawc\u00f3w – tym samym je\u017celi prowadzisz biznes mniej na uwadze fakt, \u017ce praktyki naruszaj\u0105ce interesy konsument\u00f3w mog\u0105 mie\u0107 dalekosi\u0119\u017cne negatywne skutki.<\/p>\n\n\n\n

UOKIK w swoich propozycjach manipulacji wskaza\u0142 jaki\u015b czas temu na:<\/p>\n\n\n\n

Regu\u0142a wzajemno\u015bci<\/em><\/strong> \u2013 konsument, kt\u00f3ry zostanie pocz\u0119stowany kaw\u0105 lub otrzyma bezp\u0142atn\u0105 pr\u00f3bk\u0119, czuje potrzeb\u0119 odwzajemnienia poprzez zakup oferowanego towaru.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Regu\u0142a niedost\u0119pno\u015bci<\/em><\/strong> \u2013 sprzedawcy wykorzystuj\u0105 przekonanie, \u017ce najbardziej cenione s\u0105 rzeczy niedost\u0119pne. Kupuj\u0105cy jest manipulowany za pomoc\u0105 informacji takich jak \u201eko\u0144c\u00f3wka kolekcji\u201d, \u201eostatnia okazja\u201d , \u201eoferta wa\u017cna do\u2026\u201d.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Spo\u0142eczny dow\u00f3d s\u0142uszno\u015bci<\/em><\/strong> \u2013 przy podejmowaniu decyzji kierujemy cz\u0119sto si\u0119 przyk\u0142adem innych os\u00f3b. Dlatego handlowcy wykorzystuj\u0105 argumenty takie jak \u201etowar sprzedaje si\u0119 jak \u015bwie\u017ce bu\u0142eczki\u201d.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Autorytet<\/em><\/strong> \u2013 manipulacja polega na wykorzystaniu atrybut\u00f3w os\u00f3b, kt\u00f3re s\u0105 fachowcami w danej dziedzinie np. osoba w fartuchu lekarskim jest przekonuj\u0105ca jako sprzedawca produkt\u00f3w paramedycznych.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Lubienie, sympatia<\/em><\/strong> \u2013 ulegamy tym, kt\u00f3rych lubimy. Dlatego akwizytorami s\u0105 zwykle osoby atrakcyjne fizycznie, potrafi\u0105ce prawi\u0107 komplementy oraz zachowywa\u0107 si\u0119 i wygl\u0105da\u0107 jak potencjalny kupuj\u0105cy. W rozmowie u\u017cywaj\u0105 por\u00f3wna\u0144, takich jak \u201eze mn\u0105 by\u0142o dok\u0142adnie tak samo\u201d.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Zaanga\u017cowanie<\/em><\/strong> \u2013 sprzedawcy informuj\u0105, \u017ce na pokazie mo\u017cna b\u0119dzie otrzyma\u0107 atrakcyjny prezent np. dla wnucz\u0105t. Konsumenci s\u0105 stopniowo przekonywani o jego wyj\u0105tkowo\u015bci i konsekwentnie d\u0105\u017c\u0105 do jego posiadania nawet je\u017celi w rezultacie kupi niepotrzebny produkt. ” <\/em><\/p>\n\n\n\n

Warto wskaza\u0107 r\u00f3wnie\u017c, \u017ce jest wiele praktyk wprowadzaj\u0105cych w b\u0142\u0105d czy te\u017c maj\u0105cych na celu wywieranie presji. Presja to oddzia\u0142ywanie na kogo\u015b maj\u0105ce go sk\u0142oni\u0107 lub zmusi\u0107 do czego\u015b. Przewa\u017cnie wi\u0105\u017ce si\u0119 to z po\u015bpieszaniem konsumenta, odliczaniem czasu itd. <\/p>\n\n\n\n

UOKIK kwestionuje takie, kt\u00f3re ukrywaj\u0105 handlowy cel. Przyk\u0142adami takich dzia\u0142a\u0144 mog\u0105 by\u0107 zaproszenia bezp\u0142atne na warsztaty a na nich sprzedawane s\u0105 produkty, zaproszenia na pocz\u0119stunki wszelkiego rodzaju typu \u015bniadania a nie informuj\u0105c osoby zaproszone o tym, \u017ce podczas danego wydarzenia b\u0119dzie prowadzona sprzeda\u017c np. szkole\u0144, us\u0142ug, zabieg\u00f3w, produkt\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n

Jednym z najbardziej kwestionowanych praktyk by\u0142o wprowadzanie konsument\u00f3w w b\u0142\u0105d polegaj\u0105ce na tym, \u017ce sprzedawca – akwizytor dzwoni\u0142 do konsumenta i przedstawia\u0142 si\u0119 jako rehabilitant, albo podczas pokazu poza lokalem osoby nie zwi\u0105zane z bran\u017c\u0105 medyczn\u0105 ubiera\u0142y fartuchy wprowadzaj\u0105c mylne wra\u017cenie jakoby byli lekarzami oczywi\u015bcie nie informuj\u0105c o handlowym celu takiego wydarzenia czy w\u0142asnych dzia\u0142a\u0144, kolejno klient mia\u0142 podpisa\u0107 potwierdzenie ich obecno\u015bci a okazywa\u0142o si\u0119, \u017ce by\u0142a to umowa zakupu sprz\u0119tu czy innych produkt\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n

Przyk\u0142adem dzia\u0142a\u0144 utrudniaj\u0105cych konsumentom skorzystanie z prawa do odst\u0105pienia od umowy jest zastrzeganie kar za rezygnacj\u0119 z zakupu towaru. Tymczasem zgodnie z przepisami, za odst\u0105pienie od umowy zawartej poza lokalem przedsi\u0119biorcy nie mo\u017cna pobiera\u0107 \u017cadnych op\u0142at<\/strong>. Niezgodne z prawem jest tak\u017ce zastrzeganie, \u017ce zwracany towar powinien by\u0107 osobi\u015bcie dostarczony do siedziby przedsi\u0119biorcy, poniewa\u017c konsument ma prawo sam wybra\u0107 spos\u00f3b zwrotu towaru przedsi\u0119biorcy (np. poczt\u0105, kurierem, osobi\u015bcie). <\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

Dodatkowo co nale\u017cy wskaza\u0107, \u017ce UOKIK kwestionuje r\u00f3wnie\u017c niekt\u00f3re praktyki maj\u0105ce na celu wywieranie presji na konsumencie.<\/p>\n\n\n\n

UOKIK w swoich materia\u0142ach cz\u0119sto wskazuje na zabronione praktyki. Bezp\u0142atne badania, kt\u00f3re trwaj\u0105 10-20 sekund, domowa rehabilitacja, prelekcje o zdrowym stylu \u017cycia, prezenty, a nawet Jan Pawe\u0142 II \u2013 wszystko to jest wabikiem maj\u0105cym nak\u0142oni\u0107 ludzi do zakup\u00f3w.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

UOKiK nak\u0142ada kary na firmy, kt\u00f3re sprzedaj\u0105 towary podczas prezentacji i pokaz\u00f3w nie informuj\u0105c o handlowym charakterze spotkania.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Zarzuci\u0142 im m.in. \u017ce ukrywa\u0142y prawdziwy cel spotka\u0144, wprowadza\u0142y w b\u0142\u0105d co do w\u0142a\u015bciwo\u015bci produkt\u00f3w, wykorzystywa\u0142y sprzeczne z prawem weksle.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

W komunikatach UOKIK czytamy, \u017ce wycieczka z pokazem garnk\u00f3w, oferowanie lamp do na\u015bwietlania podczas wyk\u0142adu, prezentacja masa\u017cer\u00f3w, badania po\u0142\u0105czone ze sprzeda\u017c\u0105 suplement\u00f3w diety \u2013 podczas takich spotka\u0144 cz\u0119sto dochodzi do nieprawid\u0142owo\u015bci. Zdarza si\u0119, \u017ce wprowadzeni w b\u0142\u0105d konsumenci decyduj\u0105 si\u0119 na niepotrzebny i zbyt drogi zakup, a potem maj\u0105 problemy ze zwrotem lub reklamacj\u0105. Urz\u0105d Ochrony Konkurencji i Konsument\u00f3w stara si\u0119 unormowa\u0107 rynek zakup\u00f3w na prezentacjach. <\/p>\n\n\n\n

“Ci przedsi\u0119biorcy naruszali zbiorowe interesy konsument\u00f3w, np. nie przekazywali klientom rzetelnej informacji na temat oferowanych produkt\u00f3w i handlowego celu spotka\u0144. Umy\u015blnie wprowadzali ich w b\u0142\u0105d, by nak\u0142oni\u0107 do zakup\u00f3w, kt\u00f3rych konsumenci w innych okoliczno\u015bciach by nie zrobili<\/em> \u2013 m\u00f3wi Marek Niechcia\u0142, prezes UOKiK. \u2013 Niedopuszczalne by\u0142o te\u017c dawanie do podpisu niezgodnych z prawem weksli, ograniczanie praw do r\u0119kojmi czy zniech\u0119canie do zwrotu towar\u00f3w <\/em>\u2013 dodaje.” [ wypowied\u017a z 2017r.]<\/p>\n\n\n\n

Zakwestionowane sztuczki sprzedawc\u00f3w:<\/strong><\/p>\n\n\n\n

  1. Ukryty cel spotkania.  Na potrzeby postu nie b\u0119d\u0119 wskazywa\u0142a nazw przedsi\u0119biorc\u00f3w, kt\u00f3rzy otrzymali kary bo istotne jest za co dostali i dotyczy to ka\u017cdego przedsi\u0119biorcy.<\/strong><\/li><\/ol>\n\n\n\n