Nie od dzi\u015b wiadomo, \u017ce MLM opiera si\u0119 na budowaniu wielopoziomowej sieci kontakt\u00f3w i zarabianiu na prowizji od sprzeda\u017cy produkt\u00f3w, kt\u00f3re sprawdzone przez sprzedawc\u0119 polecane s\u0105 klientom i ich znajomym. Osi\u0105gni\u0119te wynagrodzenie prowizyjne podlega opodatkowaniu w zale\u017cno\u015bci od statusu podatnika.<\/p>\n\n\n\n
MLM a dzia\u0142alno\u015b\u0107 nierejestrowana<\/em><\/p>\n\n\n\n Dzia\u0142anie w ramach MLM spe\u0142nia przes\u0142anki prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej. Za dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 uznaje si\u0119 dzia\u0142alno\u015b\u0107 zarobkow\u0105, prowadzon\u0105 we w\u0142asnym imieniu bez wzgl\u0119du na jej rezultat, w spos\u00f3b zorganizowany i ci\u0105g\u0142y. <\/p>\n\n\n\n Ustawodawca daje szans\u0119 na rozpocz\u0119cie biznesu na pr\u00f3b\u0119 bez konieczno\u015bci spe\u0142nienia wielu wymog\u00f3w formalnych w ramach dzia\u0142alno\u015bci na pr\u00f3b\u0119 (w my\u015bl art. 5 ust. 1 ustawy z 6.03.2018 r. – Prawo przedsi\u0119biorc\u00f3w, dzia\u0142alno\u015b\u0107 niewidencjonowana nie stanowi dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej).<\/p>\n\n\n\n “Art. 5. 1. Nie stanowi dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej dzia\u0142alno\u015b\u0107 wykonywana przez osob\u0119 fizyczn\u0105, kt\u00f3rej przych\u00f3d nale\u017cny z tej dzia\u0142alno\u015bci nie przekracza w \u017cadnym miesi\u0105cu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o kt\u00f3rym mowa w ustawie z dnia 10 pa\u017adziernika 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za prac\u0119 (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), i kt\u00f3ra w okresie ostatnich 60 miesi\u0119cy nie wykonywa\u0142a dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej.<\/em><\/p> 2. Osoba wykonuj\u0105ca dzia\u0142alno\u015b\u0107, o kt\u00f3rej mowa w ust. 1, mo\u017ce z\u0142o\u017cy\u0107 wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia\u0142alno\u015bci Gospodarczej. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 ta staje si\u0119 dzia\u0142alno\u015bci\u0105 gospodarcz\u0105 z dniem okre\u015blonym we wniosku.<\/em><\/p> 3. Je\u017celi przych\u00f3d nale\u017cny z dzia\u0142alno\u015bci, o kt\u00f3rej mowa w ust. 1, przekroczy\u0142 w danym miesi\u0105cu wysoko\u015b\u0107 okre\u015blon\u0105 w ust. 1, dzia\u0142alno\u015b\u0107 ta staje si\u0119 dzia\u0142alno\u015bci\u0105 gospodarcz\u0105, pocz\u0105wszy od dnia, w kt\u00f3rym nast\u0105pi\u0142o przekroczenie wysoko\u015bci, o kt\u00f3rym mowa w ust. 1.<\/em><\/p> 4. W przypadku, o kt\u00f3rym mowa w ust. 3, osoba wykonuj\u0105ca dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 sk\u0142ada wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia\u0142alno\u015bci Gospodarczej w terminie 7 dni od dnia, w kt\u00f3rym nast\u0105pi\u0142o przekroczenie wysoko\u015bci, o kt\u00f3rym mowa w ust. 1.<\/em><\/p> 5. Przepisu ust. 1 nie stosuje si\u0119 do dzia\u0142alno\u015bci wykonywanej w ramach umowy sp\u00f3\u0142ki cywilnej.<\/em><\/p> 6. Przez przych\u00f3d nale\u017cny, o kt\u00f3rym mowa w ust. 1, rozumie si\u0119 kwoty nale\u017cne, cho\u0107by nie zosta\u0142y faktycznie otrzymane, po wy\u0142\u0105czeniu warto\u015bci zwr\u00f3conych towar\u00f3w, udzielonych bonifikat i skont.”<\/em><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n Jednym z warunk\u00f3w prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci nierejestrowanej jest nieprzekroczenie okre\u015blnego limitu przychod\u00f3w oraz spe\u0142nienie warunk\u00f3w wskazanych we wskazany powy\u017cej artykule 5 tej\u017ce ustawy. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 bez rejestracji mo\u017cna prowadzi\u0107 do czasu, gdy miesi\u0119czny przych\u00f3d nale\u017cny z takiej dzia\u0142alno\u015bci nie przekroczy kwoty 50 % minimalnego wynagrodzenia za prac\u0119. Limit liczony jest dla ka\u017cdego miesi\u0105ca odr\u0119bnie.<\/strong> Od momentu przekroczenia limitu w ci\u0105gu 7 dni nale\u017cy dokona\u0107 zarejestrowania dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w CEIDG, jak stanowi art. 5 ust. 3 w zw. z ust. 4 p.p.)<\/p>\n\n\n\n Uwzgl\u0119dniaj\u0105c wysoko\u015b\u0107 minimalnego wynagrodzenia za prac\u0119 w roku 2023 limit przychod\u00f3w w dzia\u0142alno\u015bci nierejestrowanej wynosi od 1 stycznia do 30 czerwca maksymalnie 1745 z\u0142.<\/p>\n\n\n\n W zwi\u0105zku z nowelizacj\u0105 ustawy Prawo przedsi\u0119biorc\u00f3w od 1 lipca 2023 limit dla dzia\u0142alno\u015bci nierejestrowanej wynosi\u0107 b\u0119dzie 75% minimalnego wynagrodzenia za prac\u0119 (art. 14 ustawy z dnia 26.1.2023 r. o zmianie ustaw w celu likwidowania zb\u0119dnych barier administracyjnych i prawnych, Dz.U 2023, poz. 803). Kwota przychodu w dzia\u0142alno\u015bci nierejestrowanej wzro\u015bnie od lipca 2023 do 2 700 z\u0142.<\/strong><\/p>\n\n\n\n <\/p>\n\n\n\n Prowadzenie dzia\u0142alno\u015bci nierejestrowanej \u2013 obowi\u0105zki podatkowe<\/em><\/p>\n\n\n\n Prowadz\u0105c prost\u0105 ewidencj\u0119 osi\u0105ganych przychod\u00f3w w zeszycie lub excelu zadbasz by limit przychod\u00f3w nie zosta\u0142 przekroczony (wystarczy odnotowa\u0107 osi\u0105gni\u0119ty przych\u00f3d dzienny i sum\u0119 przychod\u00f3w w danym miesi\u0105cu).<\/p>\n\n\n\n W ramach biznesu na pr\u00f3b\u0119 mo\u017cna ponosi\u0107 wydatki, np. dojazdu do klienta, uczestnictwa w szkoleniach, zakupu towar\u00f3w do dalszej sprzeda\u017cy. Warto zadba\u0107 by by\u0142y to faktury imienne, paragony z NIP, inne dokumenty potwierdzaj\u0105ce ich poniesienie, np. przelewy bankowe.<\/p>\n\n\n\n W celu rozliczenia si\u0119 z organem podatkowym konieczne jest wykazanie osi\u0105gni\u0119tego dochodu w zeznaniu rocznym, sk\u0142adanym na formularzu PIT-36 w terminie do 30 kwietnia kolejnego roku. W PIT-36 wykazuje si\u0119 (wraz z innymi dochodami osobistymi) osi\u0105gni\u0119te przychody i koszty w rubryce \u201e9. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 nierejestrowana, okre\u015blona w art. 20 ust. 1ba ustawy\u201d. Wysoko\u015b\u0107 podatku dochodowego ustalana jest na podstawie zeznania rocznego i podlega wp\u0142acie do up\u0142ywu terminu z\u0142o\u017cenia zeznania rocznego, w trakcie roku nie dokonuje si\u0119 wp\u0142aty zaliczek na podatek dochodowy. <\/p>\n\n\n\n Obowi\u0105zki w VAT<\/em><\/p>\n\n\n\n Podmioty, kt\u00f3rych przychody w ci\u0105gu roku nie przekroczy\u0142y kwoty 200 tys. z\u0142, s\u0105 podmiotowo zwolnione z podatku VAT. Osoby rozpoczynaj\u0105ce dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w trakcie roku, limit ten obliczaj\u0105 proporcjonalnie. W rezultacie osoby rozpoczynaj\u0105ce prowadzenie dzia\u0142alno\u015bci na pr\u00f3b\u0119 w ostatnich dniach roku powinny zachowa\u0107 wzmo\u017con\u0105 czujno\u015b\u0107 w zakresie konieczno\u015bci rejestracji dla cel\u00f3w VAT.<\/p>\n\n\n\n Nale\u017cy zauwa\u017cy\u0107, i\u017c w okre\u015blonych sytuacjach brak jest mo\u017cliwo\u015bci skorzystania ze zwolnienia w VAT od pierwszej wykonanej transakcji. Wy\u0142\u0105czenie takie dotyczy sprzedaj\u0105cych za po\u015brednictwem Internetu preparat\u00f3w kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1) – to\u017csamo art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od towar\u00f3w i us\u0142ug oraz interpretacja indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2022 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.251.2022.2.LK. Sprzeda\u017c kosmetyk\u00f3w przez internet spowoduje obowi\u0105zek z\u0142o\u017cenia formularza rejestracyjnego VAT-R i rozliczania podatku VAT.<\/p>\n\n\n\n Kasa fiskalna<\/em><\/p>\n\n\n\n Wym\u00f3g posiadania kasy rejestruj\u0105cej dotyczy podatnik\u00f3w, kt\u00f3rzy prowadz\u0105 sprzeda\u017c na rzecz os\u00f3b fizycznych nieprowadz\u0105cych dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej i rolnik\u00f3w rycza\u0142towych. Obowi\u0105zek posiadania kasy dotyczy\u0107 mo\u017ce r\u00f3wnie\u017c podatnik\u00f3w zwolnionych.<\/p>\n\n\n\n Zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej dotyczy sprzeda\u017cy na rzecz os\u00f3b fizycznych mo\u017cliwe jest je\u017celi nie przekroczy\u0142a w trakcie roku w proporcji do okresu wykonywania tych czynno\u015bci w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 z\u0142 (\u00a7 3 ust. 1 rozporz\u0105dzenia w sprawie zwolnie\u0144). Niezale\u017cnie od limitu brak jest obowi\u0105zku posiadania kasy fiskalnej gdy w sprzeda\u017cy towar\u00f3w lub us\u0142ug online sprzedawca otrzyma ca\u0142o\u015b\u0107 zap\u0142aty na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowod\u00f3w dokumentuj\u0105cych zap\u0142at\u0119 jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynno\u015bci\/towaru dotyczy\u0142a i kto dokona\u0142 zakupu.<\/p>\n\n\n\n Zwolnienie z obowi\u0105zku posiadania kasy fiskalnej nie ma zastosowania do \u015bwiadczenia us\u0142ug fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych (\u00a7 4 ust. 2 lit. f rozporz\u0105dzenia w sprawie zwolnie\u0144).<\/strong><\/p>\n\n\n\n Podstawa prawna:<\/p>\n\n\n\n art. 5 ust. 1 ustawy z 6.03.2018 r. – Prawo przedsi\u0119biorc\u00f3w<\/p>\n\n\n\n art. 20 ust. 1ba ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od os\u00f3b fizycznych<\/p>\n\n\n\n art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy z 11.3.2004 o podatku od towar\u00f3w i us\u0142ug<\/p>\n\n\n\n \u00a7 3 ust. 1, \u00a7 4 ust. 2 lit. f rozporz\u0105dzenia Ministra Finans\u00f3w z dnia 22.12.2021 r. w sprawie zwolnie\u0144 z obowi\u0105zku prowadzenia ewidencji sprzeda\u017cy przy zastosowaniu kas rejestruj\u0105cych<\/p>\n\n\n\n