Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php on line 54

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":333,"date":"2020-03-17T18:49:16","date_gmt":"2020-03-17T18:49:16","guid":{"rendered":"http:\/\/kosmetykaprawo.pl\/?p=333"},"modified":"2020-12-20T16:59:16","modified_gmt":"2020-12-20T16:59:16","slug":"rozwoj-biznesu-beauty-w-social-mediach-wywiad-z-iwona-bates","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/rozwoj-biznesu-beauty-w-social-mediach-wywiad-z-iwona-bates\/","title":{"rendered":"Rozw\u00f3j biznesu Beauty w social mediach – wywiad z Iwon\u0105 Bates"},"content":{"rendered":"\n

Rozw\u00f3j biznesu w social mediach<\/em> to jedna z mo\u017cliwo\u015bci, z jakich warto korzysta\u0107 nie tylko w kontek\u015bcie sprzeda\u017cy, ale r\u00f3wnie\u017c budowania marki. <\/p>\n\n\n\n

Iwona Bates marketer, trenerka biznesu na moje zaproszenie odpowiada na pytania dotycz\u0105ce rozwoju przedsi\u0119biorstwa i istotnych kwestii z zakresu korzystania z social medi\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n


1. Czy uwa\u017casz, \u017ce rozw\u00f3j biznesu w <\/strong>social mediach<\/strong><\/em> ma racj\u0119 bytu w dzisiejszych czasach, skoro coraz wi\u0119cej ludzi ju\u017c nie nabiera si\u0119 na r\u00f3\u017cnego rodzaju \u201eopinie\u201d celebryt\u00f3w, a jedynie oczekuje transparentno\u015bci danej firmy?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Iwona Bates :<\/strong><\/em> Uwa\u017cam, \u017ce w dzisiejszych czasach konieczne jest budowanie marki i prowadzenie przemy\u015blanej komunikacji marketingowej. Salon kosmetyczny to wyj\u0105tkowy biznes, w du\u017cej cz\u0119\u015bci oparty na zaufaniu. Mo\u017cemy powiedzie\u0107, \u017ce marka jest wszystkim dla takiego przedsi\u0119biorstwa. Prowadzenie komunikacji marketingowej jest bardzo wa\u017cne i powinno si\u0119 opiera\u0107 na za\u0142o\u017conym planie, a nie na kr\u00f3tkotrwa\u0142ych trendach. Celebryta mo\u017ce przysporzy\u0107 nam popularno\u015bci, ale budow\u0105 marki musimy zaj\u0105\u0107 si\u0119 sami.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Nie wiem, na czym mia\u0142aby polega\u0107 transparentno\u015b\u0107 firmy? Oczywi\u015bcie biznes powinien sprawia\u0107 wra\u017cenie godnego zaufania, dlatego w bran\u017cy beauty powszechne jest eksponowanie dyplom\u00f3w, certyfikat\u00f3w, nagr\u00f3d, podnosz\u0105 one poziom zaufania. Forma prawna biznesu oraz inne elementy transparentno\u015bci zaczynaj\u0105 interesowa\u0107 odbiorc\u00f3w dopiero w momencie,w kt\u00f3rymchc\u0105 pozwa\u0107 go do s\u0105du, a do tego absolutnie nie chcemy przecie\u017c dopu\u015bci\u0107. W dzisiejszych czasach zadowolony klient, daj\u0105cy nam rekomendacje, to najlepsza reklama i na odwr\u00f3t \u2013 z\u0142a opinia jest zab\u00f3jcza dla biznesu, dlatego do reklamacji nale\u017cy podchodzi\u0107 z wyj\u0105tkow\u0105 uwag\u0105. <\/em><\/p>\n\n\n\n

2. Jakie s\u0105 wed\u0142ug Ciebie istotne za\u0142o\u017cenia, kt\u00f3re przedsi\u0119biorca prowadz\u0105cy salon kosmetyczny powinien wzi\u0105\u0107 pod uwag\u0119?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Iwona Bates:<\/strong> Po pierwsze musimy mie\u0107 plan i \u017ceby go stworzy\u0107, powinni\u015bmy zastanowi\u0107 si\u0119, kim jeste\u015bmy, dok\u0105d d\u0105\u017cymy i w liczbach okre\u015bli\u0107 nasze cele.<\/strong><\/em><\/p>\n\n\n\n

Zacznijmy od narz\u0119dzia bardzo starego w marketingu, ale \u015bwietnie si\u0119 sprawdzaj\u0105cego \u2013analizy SWOT. Brzmi to skomplikowanie, ale chodzi o zidentyfikowanie mocnych i s\u0142abych stron naszego biznesu oraz analiz\u0119 szans i zagro\u017ce\u0144 p\u0142yn\u0105cych z otoczenia. Mo\u017ce to si\u0119 wydawa\u0107 marnotrawstwem czasu, przecie\u017c o naszym biznesie wiemy wszystko, ale \u2013 jak udowadnia praktyka \u2013 dokonanie pisemnej analizy pomaga spojrze\u0107 na nasz\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 z dystansem, lepiej oceni\u0107 sytuacj\u0119 i obra\u0107 najlepsz\u0105 strategi\u0119 rozwoju i dzia\u0142ania. Na tym etapie okre\u015blamy nasz\u0105 p\u00f3\u0142k\u0119 cenow\u0105. Musimy odpowiedzie\u0107 sobie na pytania, czy s\u0105 to us\u0142ugi ekskluzywne, czy mo\u017ce raczej \u015brednia p\u00f3\u0142ka, czy te\u017c nastawieni jeste\u015bmy na du\u017cy obr\u00f3t i niskie ceny. <\/em>B\u0119dzie to bardzo wa\u017cne dla dalszych dzia\u0142a\u0144. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Kolejnym etapem jest okre\u015blenie naszej grupy docelowej. W marketingu m\u00f3wimy o niej buyer persona, ale b\u0119dziemy nazywa\u0107 j\u0105 dalej po prostu person\u0105. Obecnie istnieje tendencja do tworzenia wielu person, by lepiej je okre\u015bli\u0107 i unikn\u0105\u0107 uog\u00f3lnie\u0144. Najprostszym sposobem jest przeanalizowanie, kim s\u0105 dotychczasowi klienci. Co o nich wiemy? Jak do nas trafili? Jakie maj\u0105 potrzeby, obawy, motywacje do przyj\u015bcia? Czy czytaj\u0105 miejscow\u0105 pras\u0119, czy maj\u0105 konta w social mediach? Na ten temat mo\u017cna napisa\u0107 ksi\u0105\u017ck\u0119. <\/em><\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Gdy mamy ju\u017c te dwie analizy (SWOT i persona), mo\u017cemy przyst\u0105pi\u0107 do tworzenia strategii i planu dzia\u0142a\u0144. Wa\u017cne, by\u015bmy wiedzieli, dok\u0105d d\u0105\u017cymy, gdzie ma by\u0107 nasz biznes za rok, dwa czy pi\u0119\u0107. Trzeba mie\u0107 \u015bwiadomo\u015b\u0107, jakie wyniki chcemy osi\u0105ga\u0107 i zaplanowa\u0107 dzia\u0142ania do nich prowadz\u0105ce \u2013 mi\u0119dzy innymi polegaj\u0105ce na komunikacji i promocji.<\/em><\/p>\n\n\n\n

3. Kt\u00f3ry kana\u0142 <\/strong>social media<\/strong><\/em> jest wed\u0142ug Ciebie najlepszy sprzeda\u017cowo? <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Iwona Bates:<\/strong> To bardzo trudne pytanie. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 dobrze prosperuj\u0105cych biznes\u00f3w zak\u0142ada wielokana\u0142owo\u015b\u0107 dzia\u0142ania. Przede wszystkim musimy by\u0107 obecni tam, gdzie jest nasz klient. Je\u015bli wszystkie,a przynajmniej wi\u0119kszo\u015b\u0107 naszych klientek ma konto na Instagramie \u2013musimy tam by\u0107. Pami\u0119tajmy, \u017ce w Polsce Facebook to najbardziej znacz\u0105ce social medium. Osiemna\u015bcie milion\u00f3w Polak\u00f3w ma konto na Facebooku, wi\u0119c nie warto ignorowa\u0107 go w planach marketingowych.<\/em><\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Bardzo wa\u017cna jest wizyt\u00f3wka firmy w Google Maps \u2013 jest to narz\u0119dzie bezp\u0142atne i niezwykle skuteczne. Nale\u017cy starannie wype\u0142ni\u0107 i regularnie uzupe\u0142nia\u0107 wizyt\u00f3wk\u0119 oraz prosi\u0107 zadowolone klientki o wysokie oceny. Du\u017ca ilo\u015b\u0107 ocen i wysokie notyna wizyt\u00f3wce to bardzo wiarygodna rekomendacja i sekret sukcesu wielu firm. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Co do okre\u015blenia, kt\u00f3re medium najlepiej sprzedaje\u2026 odpowied\u017a jest trudna. Klient musi zetkn\u0105\u0107 si\u0119 z nasz\u0105 mark\u0105 wielokrotnie, by jej zaufa\u0107 i przyj\u015b\u0107. Du\u017co m\u00f3wi si\u0119 o Instagramie, rekomenduj\u0119 jednak testowanie r\u00f3\u017cnych kana\u0142\u00f3w, bo nawet w firmach z tej samej bran\u017cy inne kana\u0142y te\u017c mog\u0105 dzia\u0142a\u0107. <\/em><\/p>\n\n\n\n

We\u017amy r\u00f3wnie\u017c pod uwag\u0119 to, \u017ce dzia\u0142ania musz\u0105 by\u0107 wsparte reklam\u0105. Niestety organiczny zasi\u0119g jest coraz trudniejszy do osi\u0105gni\u0119cia. S\u0105 jednak triki, kt\u00f3re mo\u017cna stosowa\u0107: zach\u0119ca\u0107 klientki do oznacze\u0144, \u017ce s\u0105 u nas z wizyt\u0105 lub otagowaniu przy zdj\u0119ciach nowej fryzury czy makija\u017cu. Zaprzyja\u017anione klientki robi\u0105 to naturalnie i ch\u0119tnie. Mo\u017cna te\u017c zrobi\u0107 promocj\u0119 i dawa\u0107 drobne nagrody za lojalno\u015b\u0107 i polecenia. <\/em><\/p>\n\n\n\n

4. Jakie najcz\u0119stsze b\u0142\u0119dy pope\u0142niaj\u0105 osoby prowadz\u0105ce sw\u00f3j biznes? <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Iwona Bates:<\/strong> Wszyscy pope\u0142niamy b\u0142\u0119dy, ale dobrze jest si\u0119 uczy\u0107 nie tylko na w\u0142asnych, ale te\u017c na cudzych. <\/em><\/p>\n\n\n\n

My\u015bl\u0119, \u017ce najwi\u0119kszym b\u0142\u0119dem jest dzia\u0142anie bez planu. Nawet je\u015bli mamy bardzo ograniczony bud\u017cet i jeste\u015bmy bardzo zapracowani, plan trzeba mie\u0107 i najlepiej, \u017ceby by\u0142 okre\u015blony w cyfrach i na papierze. Dobrze jest go r\u00f3wnie\u017c podzieli\u0107 na etapy, czyli stworzy\u0107 harmonogram dzia\u0142a\u0144, na przyk\u0142ad: w tym miesi\u0105cu za\u0142o\u017c\u0119 stron\u0119 WWW i wizyt\u00f3wk\u0119 w Google Maps, zlec\u0119 zaprojektowanie i druk wizyt\u00f3wek, ulotek i tak dalej\u2026Odhaczanie zrealizowanych zada\u0144 jest motywuj\u0105ce i przynosi satysfakcj\u0119. Mamy poczucie, \u017ce kontrolujemy proces i tak rzeczywi\u015bcie jest. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Drugim b\u0142\u0119dem jest brak skupienia uwagi na kliencie. Musimy go dobrze pozna\u0107, wys\u0142ucha\u0107, dba\u0107 o zadowolenie z naszych us\u0142ug, sprawi\u0107, \u017ce nas polubi. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Kolejnym b\u0142\u0119dem jest brak staranno\u015bci w komunikacji. Je\u015bli decydujemy si\u0119 prowadzi\u0107 kana\u0142 w social mediach, musimy by\u0107 konsekwentni i regularnie wstawia\u0107 posty, odpowiada\u0107 na pytania i komentarze, a tak\u017ce dba\u0107, by jako\u015b\u0107 zdj\u0119\u0107 i film\u00f3w by\u0142a mo\u017cliwie jak najlepsza. Dysponuj\u0105c smartfonem, mo\u017cemy robi\u0107 pi\u0119kne zdj\u0119cia i filmy, je\u015bli zadbamy o odpowiednie o\u015bwietlenie. Warto te\u017c po\u0107wiczy\u0107 robienie zdj\u0119\u0107 i korzystanie z filtr\u00f3w. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Innym b\u0142\u0119dem jest powielanie tych samych post\u00f3w na Instagramie i Facebooku. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Trzeba zauwa\u017cy\u0107 te\u017c, \u017ce rezygnacja z wydatk\u00f3w na reklam\u0119 rzadko si\u0119 dobrze ko\u0144czy. Social media ograniczaj\u0105 zasi\u0119gi organiczne, czyli bezp\u0142atne. Je\u015bli jeste\u015bmy przy reklamie \u2013 ona te\u017c powinna by\u0107 zaplanowana i realizowana z wykorzystaniem profesjonalnych narz\u0119dzi Facebooka. Platformy udost\u0119pniaj\u0105 bezp\u0142atne narz\u0119dzia z bardzo przydatnymi funkcjami dla przedsi\u0119biorc\u00f3w. Mo\u017cemy dzi\u0119ki nim reklamowa\u0107 si\u0119 na Facebooku, Instagramie i Messengerze, reklamowa\u0107 si\u0119 w najbli\u017cszej okolicy, szuka\u0107 klient\u00f3w na podstawie ich zainteresowa\u0144. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Du\u017co si\u0119 m\u00f3wi obecnie o content marketingu, czyli marketingu tre\u015bci. To \u015bwietny spos\u00f3b na budow\u0119 wizerunku, stworzenie grona ambasador\u00f3w marki, utrzymanie sta\u0142ej relacji z klientami. Mo\u017cemy ich edukowa\u0107, przekonywa\u0107 do nowo\u015bci, sta\u0107 si\u0119 ekspertem, kt\u00f3remu ufaj\u0105. Rezygnacja z takich dzia\u0142a\u0144 jest w mojej opinii b\u0142\u0119dem. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Nast\u0119pnym b\u0142\u0119dem s\u0105 promocje z olbrzymimi rabatami. To nigdy nie wychodzi na dobre biznesowi. Lepiej jest zaoferowa\u0107 jaki\u015b gratis, na przyk\u0142ad us\u0142ug\u0119, najlepiej tak\u0105, kt\u00f3ra sprawi, \u017ce klient wypr\u00f3buje co\u015b nowego. Mo\u017cna te\u017c wr\u0119czy\u0107 atrakcyjny upominek, kt\u00f3ry b\u0119dzie o naszej marce przypomina\u0107.<\/em><\/p>\n\n\n\n

B\u0142\u0119d\u00f3w oczywi\u015bcie jest wi\u0119cej, ale ostatni, na kt\u00f3ry chc\u0119 zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119, to ignorowanie kwestii warto\u015bci. W dzisiejszych czasach to wa\u017cne dla klient\u00f3w. Firmy, kt\u00f3re wyznaj\u0105 okre\u015blone warto\u015bci i konsekwentnie si\u0119 nimi kieruj\u0105, m\u00f3wi\u0105 o nich, s\u0105 postrzegane jako bardziej wiarygodne. Klienci ch\u0119tnie przywi\u0105zuj\u0105 si\u0119 do takich marek. Jednak je\u015bli jest w tym nieszczero\u015b\u0107 i m\u00f3wimy jedno, a robimy drugie, to nie ma to sensu, poniewa\u017c skuteczno\u015b\u0107 jest zupelnie odwrotna.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Na koniec chcia\u0142abym zach\u0119ci\u0107 do zakochania si\u0119 we w\u0142asnym biznesie i prowadzenia go z pasj\u0105. Ludzie uwielbiaj\u0105 takie przedsi\u0119biorstwa, wystarczy spojrze\u0107 na wielkie marki, jak Apple, Chanel, Dior \u2013 maj\u0105 wyznawc\u00f3w wiernie kupuj\u0105cych i eksponuj\u0105cych ich produkty. Zach\u0119cam te\u017c do zdobywania wiedzy  na temat marketingu. Istnieje mn\u00f3stwo szkole\u0144, ksi\u0105\u017cek, magazyn\u00f3w. S\u0105 kursy i konsultacje. Maj\u0105c odpowiedni\u0105 wiedz\u0119, mo\u017cemy \u015bwiadomie rozwija\u0107 sw\u00f3j biznes. <\/em><\/p>\n\n\n\n

\"\"
Iwona Bates – marketer I trener biznesowy. Specjalizuje si\u0119 w komunikacji i reklamie na Facebooku oraz poligrafii w marketingu. Prowadzi konsultacje, szkolenia i warsztaty. <\/strong>www.batest.pl <\/strong><\/a><\/em>https:\/\/www.facebook.com\/BatesTraining\/<\/strong><\/a><\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\n

<\/em><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Rozw\u00f3j biznesu w social mediach to jedna z mo\u017cliwo\u015bci, z jakich warto korzysta\u0107 nie tylko w kontek\u015bcie sprzeda\u017cy, ale r\u00f3wnie\u017c budowania marki.  Iwona Bates marketer, trenerka biznesu na moje zaproszenie odpowiada na pytania dotycz\u0105ce rozwoju […]<\/a><\/p>\n<\/div>","protected":false},"author":1,"featured_media":347,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[357,47],"tags":[186,185,140,190,191,189,188,102,101,187,192],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/iwona-bates-trener-biznesu.png","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/333"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=333"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/333\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":355,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/333\/revisions\/355"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/347"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=333"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=333"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=333"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}