Ju\u017c jest – 29 maja pojawi\u0142o si\u0119 nowe Rozporz\u0105dzenie Rady Ministr\u00f3w z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia okre\u015blonych ogranicze\u0144, nakaz\u00f3w i zakaz\u00f3w w zwi\u0105zku z wyst\u0105pieniem stanu epidemii. <\/em>Jest kilka zmian, kt\u00f3re wymagaj\u0105 wyja\u015bnienia. Pe\u0142n\u0105 tre\u015b\u0107 ROZPORZ\u0104DZENIA znajdziecie TU<\/a><\/p>\n\n\n\n Rozdzia\u0142 3 rozporz\u0105dzenia wskazuje \u017ce:<\/p>\n\n\n\n Ograniczenia funkcjonowania okre\u015blonych instytucji lub zak\u0142ad\u00f3w pracy, czasowe ograniczenie okre\u015blonych zakres\u00f3w dzia\u0142alno\u015bci przedsi\u0119biorc\u00f3w oraz obowi\u0105zek wykonania okre\u015blonych zabieg\u00f3w sanitarnych, a w \u00a7 6. ust. 2. czytamy, \u017ce od dnia 6 czerwca 2020 r. prowadzenie przez przedsi\u0119biorc\u00f3w w rozumieniu przepis\u00f3w ustawy z dnia 6 marca 2018 r. \u2013 Prawo przedsi\u0119biorc\u00f3w oraz przez inne podmioty dzia\u0142alno\u015bci:<\/p>\n\n\n\n pkt.. 4 us\u0142ugowej zwi\u0105zanej z popraw\u0105 kondycji fizycznej (uj\u0119tej w Polskiej Klasyfikacji Dzia\u0142alno\u015bci w podklasie 96.04.Z) \u2013 jest dopuszczalne pod warunkiem realizowania przez widz\u00f3w lub klient\u00f3w obowi\u0105zku zakrywania ust i nosa, o kt\u00f3rym mowa w \u00a7 18 ust. 1, a w przypadku innych ni\u017c organizowane na otwartym powietrzu: przedstawie\u0144, spektakli, projekcji film\u00f3w lub nagra\u0144 wideo \u2013 tak\u017ce pod warunkiem udost\u0119pnienia ich widzom lub klientom nie wi\u0119cej ni\u017c po\u0142owy liczby miejsc.<\/p>\n\n\n\n Warto tu wskaza\u0107, \u017ce podklasa 96.04Z obejmuje dzia\u0142alno\u015b\u0107 us\u0142ugowa \u0142a\u017ani tureckich, saun i \u0142a\u017ani parowych, solari\u00f3w, salon\u00f3w odchudzaj\u0105cych, salon\u00f3w masa\u017cu itp. maj\u0105ca na celu popraw\u0119 samopoczucia. <\/strong><\/p>\n\n\n\n Zatem powy\u017csze wskazuje jedynie na warunkow\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 otwarcia miejsc do poprawy kondycji fizycznej z uwzgl\u0119dnieniem, \u017ce te miejsca musz\u0105 spe\u0142ni\u0107 okre\u015blone wymagania w zakresie przeciwdzia\u0142ania COVID. <\/p> Kolejno z ust\u0119pu 6. dowiadujemy si\u0119 o zakresie dla us\u0142ug kosmetycznych i fryzjerskich <\/p> “Do odwo\u0142ania prowadzenie przez przedsi\u0119biorc\u00f3w w rozumieniu przepis\u00f3w ustawy z dnia 6 marca 2018 r. \u2013 Prawo przedsi\u0119biorc\u00f3w oraz przez inne podmioty dzia\u0142alno\u015bci zwi\u0105zanej z fryzjerstwem i pozosta\u0142ymi zabiegami kosmetycznymi (uj\u0119tej w Polskiej Klasyfikacji Dzia\u0142alno\u015bci w podklasie 96.02.Z) oraz zwi\u0105zanej z dzia\u0142alno\u015bci\u0105 salon\u00f3w tatua\u017cu i piercingu (uj\u0119tej w Polskiej Klasyfikacji Dzia\u0142alno\u015bci w podklasie 96.09.Z) jest dopuszczalne, pod warunkiem zapewnie- nia, aby w miejscu, w kt\u00f3rym jest prowadzona ta dzia\u0142alno\u015b\u0107 przebywali wy\u0142\u0105cznie obs\u0142uga oraz obs\u0142ugiwani klienci, a w przypadku gdy klient wymaga opieki, tak\u017ce jego opiekun.<\/em><\/strong>“<\/p> Rozporz\u0105dzenie zatem zmienia zakres wykonywanych us\u0142ug o:<\/p>\n\n\n\n Aby om\u00f3wi\u0107 zakres znaczenia “miejsce” pozwol\u0119 sobie przytoczy\u0107 artyku\u0142 10 Rozporz\u0105dzenia Rady UE 282\/2011 z dnia 15 marca 2011r wskazuje, \u017ce \u201emiejscem siedziby dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej podatnika\u201d jest miejsce, w kt\u00f3rym wykonywane s\u0105 funkcje naczelnego zarz\u0105du przedsi\u0119biorstwa. 2. W celu ustalenia miejsca, o kt\u00f3rym mowa w ust.1, uwzgl\u0119dnia si\u0119 miejsce, w kt\u00f3rym zapadaj\u0105 istotne decyzje doty\u00adcz\u0105ce og\u00f3lnego zarz\u0105dzania przedsi\u0119biorstwem, adres zareje\u00adstrowanej siedziby przedsi\u0119biorstwa, i miejsce posiedze\u0144 zarz\u0105du przedsi\u0119biorstwa. W przypadku gdy te kryteria nie pozwalaj\u0105 z ca\u0142kowit\u0105 pewno\u00ad\u015bci\u0105o kre\u015bli\u0107 miejsca siedziby dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej podat\u00adnika, decyduj\u0105cym kryterium jest miejsce, w kt\u00f3rym zapadaj\u0105 istotne decyzje dotycz\u0105ce og\u00f3lnego zarz\u0105dzania przedsi\u0119bior\u00adstwem. 3. Sam adres pocztowy nie mo\u017ce by\u0107 uznany za miejsce siedziby dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej podatnika.<\/p>\n\n\n\n Po nowelizacji w 2018r. gdy powsta\u0142a Konstytucja dla Biznesu przedsi\u0119biorca podaje sta\u0142e miejsce prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci, jednak jest ono dobrowolne, albowiem przedsi\u0119biorca mo\u017ce \u015bwiadczy\u0107 dzia\u0142alno\u015b\u0107 “w terenie” np. u klienta w biurze. <\/p>\n\n\n\n Czym innym jest siedziba firmy – jak podobnie wskazuje powy\u017cej Rozporz\u0105dzenie, to miejsce, gdzie mo\u017cna dotrze\u0107 do danego przedsi\u0119biorcy, skontrolowa\u0107 go, gdzie b\u0119d\u0105 dost\u0119pne wszelkie dokumenty itd.<\/p>\n\n\n\n Jeszcze innym zakresem okre\u015bla si\u0119 “miejsce” prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej. Ustawodawca w nowym Rozporz\u0105dzeniu nie wskaza\u0142, czy jest to “sta\u0142e miejsce” a jedynie, \u017ce jest to “miejsce”. <\/p>\n\n\n\n \u201esta\u0142e miejsce prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej\u201d oznacza dowolne miejsce \u2013 inne ni\u017c miejsce siedziby dzia\u0142alno\u015bci gospo\u00addarczej podatnika, o kt\u00f3rym mowa w art. 10 Rozporz\u0105dzenia Rady UE 282\/2011\u2013 kt\u00f3re charakteryzuje si\u0119 wystarczaj\u0105c\u0105 sta\u0142o\u015bci\u0105 oraz odpowiedni\u0105 struktur\u0105 w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umo\u017cliwi\u0107 mu odbi\u00f3r i wykorzystywanie us\u0142ug \u015bwiadczonych do w\u0142asnych potrzeb tego sta\u0142ego miejsca prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej. Zatem \u201eSta\u0142e miejsce prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej\u201d oznacza dowolne miejsce \u2013 inne ni\u017c miejsce siedziby dzia\u0142alno\u015bci gospo\u00addarczej podatnika, \u2013 kt\u00f3re charakteryzuje si\u0119 wystarczaj\u0105c\u0105 sta\u0142o\u015bci\u0105 oraz odpowiedni\u0105 struktur\u0105 w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umo\u017cliwi\u0107 mu \u015bwiadczenie us\u0142ug, kt\u00f3re wykonuje czyli musi wyst\u0119powa\u0107 “jaka\u015b sta\u0142o\u015b\u0107”<\/p>\n\n\n\n Zgodnie z orzecznictwem “Miejscem wykonywania<\/em> dzia\u0142alno\u015bci<\/em> przez zleceniobiorc\u0119, jest wyznaczona przez zleceniodawc\u0119 przestrze\u0144, w kt\u00f3rej ma by\u0107 \u015bwiadczona us\u0142uga stanowi\u0105ca przedmiot umowy zlecenia. W takim znaczeniu, “miejsce prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci<\/em>” obejmuje pewien obszar geograficzny (podobnie jak “miejsce wykonywania<\/em> pracy”) i odpowiada przestrzeni, w kt\u00f3rej \u015bwiadczona jest us\u0142uga” <\/p>\n\n\n\n Id\u0105c dalej przytocz\u0119 cz\u0119\u015b\u0107 indywidualnej interpretacji Izby Skarbowej o numerze: IPPP2\/443-608\/09-2\/IK jak interpretuje si\u0119 miejsce prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci:<\/strong><\/p>\n\n\n\n “Zauwa\u017cy\u0107 nale\u017cy, i\u017c ani ustawa z dnia 13 pa\u017adziernika 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatnik\u00f3w i p\u0142atnik\u00f3w, ani te\u017c ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z p\u00f3\u017an. zm.) nie definiuj\u0105 poj\u0119cia “miejsce prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci”. Jedynie art. 3 pkt 9 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi, i\u017c pod poj\u0119ciem “dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej” rozumie si\u0119 ka\u017cd\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 zarobkow\u0105 w rozumieniu przepis\u00f3w o swobodzie dzia\u0142alno\u015bcigospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a tak\u017ce ka\u017cd\u0105 inn\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 zarobkow\u0105 wykonywan\u0105 we w\u0142asnym imieniu i na w\u0142asny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczaj\u0105 tej dzia\u0142alno\u015bci do dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej lub osoby wykonuj\u0105ce tak\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 – do przedsi\u0119biorc\u00f3w. Natomiast art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. O swobodzie dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z p\u00f3\u017an. zm.), wskazuje jedynie, i\u017c dzia\u0142alno\u015bci\u0105 gospodarcz\u0105 jest zarobkowa dzia\u0142alno\u015b\u0107 wytw\u00f3rcza, budowlana, handlowa, us\u0142ugowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze z\u0142\u00f3\u017c, a tak\u017ce dzia\u0142alno\u015b\u0107 zawodowa, wykonywana w spos\u00f3b zorganizowany i ci\u0105g\u0142y. Mo\u017cna r\u00f3wnie\u017c posi\u0142kowa\u0107 si\u0119 poj\u0119ciem dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej okre\u015blonej w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar\u00f3w i us\u0142ug (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z p\u00f3\u017an. zm.), kt\u00f3ra w art. 15 ust. 2 wskazuje, i\u017c dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcza obejmuje wszelk\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 producent\u00f3w, handlowc\u00f3w lub us\u0142ugodawc\u00f3w, w tym podmiot\u00f3w pozyskuj\u0105cych zasoby naturalne oraz rolnik\u00f3w, a tak\u017ce dzia\u0142alno\u015b\u0107 os\u00f3b wykonuj\u0105cych wolne zawody, r\u00f3wnie\u017c w\u00f3wczas, gdy czynno\u015b\u0107 zosta\u0142a wykonana jednorazowo<\/em> w okoliczno\u015bciach wskazuj\u0105cych na zamiar wykonywania czynno\u015bci w spos\u00f3b cz\u0119stotliwy. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcza obejmuje r\u00f3wnie\u017c czynno\u015bci polegaj\u0105ce na wykorzystywaniu towar\u00f3w lub warto\u015bci niematerialnych i prawnych w spos\u00f3b ci\u0105g\u0142y dla cel\u00f3w zarobkowych. A zatem za miejsce prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci, w \u015bwietle powy\u017cszych regulacji, nale\u017ca\u0142oby uzna\u0107 miejsce, gdzie zdefiniowana w powy\u017cszych przepisach dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcza jest wykonywana. Ponadto winna by\u0107 ona prowadzona w celach zarobkowych, tj. w celu osi\u0105gni\u0119cia przychodu (zysku) oraz wykonywana w spos\u00f3b zorganizowany i ci\u0105g\u0142y lub chocia\u017cby cz\u0119stotliwy. Skoro jednak bezpo\u015brednio z przepis\u00f3w prawa nie wynika definicja “miejsca prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci” nale\u017cy wzi\u0105\u0107 pod uwag\u0119 jego s\u0142ownikowe brzmienie. Miejsce prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci oznacza zatem miejsce, w kt\u00f3rym przedsi\u0119biorca podejmuje czynno\u015bci w zakresie dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej lub statutowej. Za takie miejsca mo\u017cna przyk\u0142adowo uzna\u0107 filie, przedstawicielstwa, oddzia\u0142y, punkty, w kt\u00f3rych przedsi\u0119biorca podejmuje czynno\u015bci, nawet w sytuacji, gdy s\u0105 one organizacyjnie podporz\u0105dkowane<\/em>. “<\/p>\n\n\n\n Zmiana “lokalu” na “miejsce” ma donios\u0142e znaczenie, dlatego, \u017ce automatycznie ustawodawca otwiera pole do interpretacji, a czasem nawet nadinterpretacji przepis\u00f3w w zakresie \u015bwiadczenia us\u0142ug mobilnych, a co za tym idzie osoby, kt\u00f3re wykonuj\u0105 takie us\u0142ugi mog\u0105 rozumie\u0107 ten zapis jako taki, kt\u00f3ry daje im przyzwolenie. Nie ma si\u0119 im co dziwi\u0107, bo bior\u0105c pod uwag\u0119 powy\u017csze wszystko na to wskazuje, jednak w mojej ocenie o ile na pierwszy rzut oka mo\u017cna tak uwa\u017ca\u0107, to jednak osoba prowadz\u0105ca tak\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 powinna zachowa\u0107 nie tylko rozs\u0105dek ale jako profesjonalista oszacowa\u0107 ryzyko z tym zwi\u0105zane. Kolejno zwr\u00f3ci\u0107 powinna uwag\u0119 na fakt, czy w mieszkaniu klienta b\u0119dzie wystarczaj\u0105co sterylnie aby zapewni\u0107 \u015bwiadczenie us\u0142ug maj\u0105c na wzgl\u0119dzie wytyczne jakie s\u0105 kierowane do us\u0142ug kosmetycznych i fryzjerskich. Inaczej m\u00f3wi\u0105c powinna zachowa\u0107 podwy\u017cszon\u0105 nale\u017cyt\u0105 staranno\u015b\u0107. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 \u017ar\u00f3de\u0142 w internecie wskazuje, \u017ce mo\u017cna bez problemu \u015bwiadczy\u0107 us\u0142ugi mobilne, bo zmiana ta o tym \u015bwiadczy – ale nie wskazuje si\u0119 r\u00f3wnie\u017c zagro\u017ce\u0144 jakie mo\u017ce ponie\u015b\u0107 kto\u015b kto prowadzi taki rodzaj dzia\u0142alno\u015bci – i nie pisz\u0119 tu tylko o zara\u017ceniu siebie koronawirusem. Mam w\u0105tpliwo\u015bci nie tyle czytaj\u0105c przepisy wprost o tyle co w sytuacji je\u017celi dojdzie do zaka\u017cenia nie tylko klienta, ale os\u00f3b zamieszkujacych wsp\u00f3lnie z klientem. Odpowiedzialno\u015b\u0107 odszkodowawcza kosmetyczki\/ fryzjerki b\u0119dzie ju\u017c na zupe\u0142nie innym poziomie, albowiem jak kosmetyczka\/fryzjerka udowodni, \u017ce dochowa\u0142a wszelkiej staranno\u015bci w zakresie wytycznych? Osoba taka b\u0119dzie musia\u0142a nie tylko wszystko dokumentowa\u0107, zastanawiam si\u0119 r\u00f3wnie\u017c (lu\u017ane gdybanie) czy nie nale\u017ca\u0142oby wskaza\u0107 w osobnym dokumencie opisu jak dezynfekowano pomieszczenie u klienta oraz wszelkich czynno\u015bci z tym zwi\u0105zanych na wypadek przysz\u0142ych roszcze\u0144 z tym zwi\u0105zanych. Jednak z drugiej strony pojawia si\u0119 kwestia wchodzenia ju\u017c w sfer\u0119 prywatno\u015bci klienta i jego mieszkania – co mo\u017cna a co nie. W sumie to ciekawy temat do dalszych rozwa\u017ca\u0144….<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n \u017bycie jednak zweryfikuje jak potocz\u0105 si\u0119 sprawy w tym zakresie.<\/p>\n\n\n\n Id\u0105c dalej odnosz\u0105c si\u0119 do dalszej cz\u0119\u015bci tego ust\u0119pu wskaza\u0107 nale\u017cy, \u017ce pojawi\u0142a si\u0119 r\u00f3wnie\u017c zmiana – o zakresie rozszerzaj\u0105cym. O ile wcze\u015bniej w lokalu m\u00f3g\u0142 by\u0107 tylko klient i personel, teraz dodano opiekun\u00f3w – “”kt\u00f3rym jest prowadzona ta dzia\u0142alno\u015b\u0107 przebywali wy\u0142\u0105cznie obs\u0142uga oraz obs\u0142ugiwani klienci, a w przypadku gdy klient wymaga opieki, tak\u017ce jego opiekun” <\/em><\/strong><\/p>\n\n\n\n Potwierdza to r\u00f3wnie\u017c zakres mojego wcz\u0119sniejszego komentarza do poprzedniego Rozporz\u0105dzenia, \u017ce opiekunowie s\u0105 niezb\u0119dni je\u017celi sytuacja tego wymaga, ale logiczne wnioskowanie r\u00f3wnie\u017c wczesniej na to wskazywa\u0142o. <\/em><\/strong><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n Wskazuje si\u0119 ponownie, \u017ce <\/strong><\/p>\n\n\n\n <\/p>\n\n\n\n Warto r\u00f3wnie\u017c wskaza\u0107, na <\/strong><\/p>\n\n\n\n W miejscach og\u00f3lnodost\u0119pnych:<\/p>\n\n\n\n c) w zak\u0142adach pracy oraz w budynkach u\u017cyteczno\u015bci publicznej przeznaczonych na potrzeby: administracji pu- blicznej, wymiaru sprawiedliwo\u015bci, kultury, kultu religijnego, o\u015bwiaty, szkolnictwa wy\u017cszego, nauki, wychowa- nia, opieki zdrowotnej, spo\u0142ecznej lub socjalnej, obs\u0142ugi bankowej, handlu, gastronomii, us\u0142ug, w tym us\u0142ug pocztowych lub telekomunikacyjnych, turystyki, sportu, obs\u0142ugi pasa\u017cer\u00f3w w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym \u015br\u00f3dl\u0105dowym; za budynek u\u017cyteczno\u015bci publicznej uznaje si\u0119 tak\u017ce budynek biurowy lub socjalny,<\/p>\n\n\n\n d) w obiektach handlowych lub us\u0142ugowych, plac\u00f3wkach handlowych lub us\u0142ugowych i na targowiskach (straganach);<\/p>\n\n\n\n Istotne jest r\u00f3wnie\u017c to, \u017ce w nowym Rozporz\u0105dzeniu znikn\u0105\u0142 zapis dotycz\u0105cy ograniczenia w zakresie zakazu \u015bwiadczenia us\u0142ug dla wysp w galeriach handlowych.<\/strong><\/p>\n\n\n\n _______________________<\/p>\n\n\n\n Podana powy\u017cej tre\u015b\u0107 nie jest opini\u0105 prawn\u0105 ani porad\u0105 prawn\u0105. Wszelkie decyzje powinny by\u0107 podejmowane na podsatwie dok\u0142adnej analizy ryzyka oraz weryfikacji prawnej. Tylko dok\u0142adna weryfikacja stanu faktycznego Twojej sprawy umo\u017cliwia wskazanie najlepszych rozwi\u0105za\u0144 prawnych. W tym celu skontaktuj si\u0119 z Adwokatem lub Radc\u0105 Prawnym w Twoim miejscu zamieszkania\/prowadzenia biznesu.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Ju\u017c jest – 29 maja pojawi\u0142o si\u0119 nowe Rozporz\u0105dzenie Rady Ministr\u00f3w z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia okre\u015blonych ogranicze\u0144, nakaz\u00f3w i zakaz\u00f3w w zwi\u0105zku z wyst\u0105pieniem stanu epidemii. Jest kilka zmian, kt\u00f3re […]<\/a><\/p>\n<\/div>","protected":false},"author":1,"featured_media":492,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[40],"tags":[247,281,333],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/05\/KOMUNIKATY-BEAUTY-KORONAWIRUS.png","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/686"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=686"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/686\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":694,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/686\/revisions\/694"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/492"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=686"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=686"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=686"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
<\/cite><\/blockquote>\n\n\n\n