Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php on line 54

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class-jetpack-ixr-client.php:122) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":94,"date":"2019-04-14T17:25:44","date_gmt":"2019-04-14T17:25:44","guid":{"rendered":"http:\/\/kosmetykaprawo.pl\/?p=94"},"modified":"2021-12-13T14:22:09","modified_gmt":"2021-12-13T14:22:09","slug":"kim-jest-wizazysta-podstawy-prawne-nowych-przepisow-z-2018r","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/kim-jest-wizazysta-podstawy-prawne-nowych-przepisow-z-2018r\/","title":{"rendered":"Kim jest wiza\u017cysta? Podstawy prawne nowych przepis\u00f3w z 2018r."},"content":{"rendered":"

Jeszcze do niedawna ci\u0119\u017cko by\u0142o sprecyzowa\u0107 czym zajmuje si\u0119 wiza\u017cysta. Dzi\u0119ki w\u0142\u0105czeniu kwalifikacji rynkowej “Wiza\u017cystka\/Stylistka – Dyplom mistrzowski” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji dowiedzieli\u015bmy si\u0119 dok\u0142adnie czym zajmuje si\u0119 ten zaw\u00f3d oraz jakie powinien spe\u0142nia\u0107 wymagania. Szczeg\u00f3\u0142ow\u0105 tre\u015b\u0107 mo\u017cna znale\u017a\u0107 w OBWIESZCZENIU<\/a>
\nMINISTRA PRZEDSI\u0118BIORCZO\u015aCI I TECHNOLOGII z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie w\u0142\u0105czenia kwalifikacji rynkowej “Wiza\u017cystka\/Stylistka – Dyplom mistrzowski” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji<\/p>\n

Na podstawie art. 25 ust. 1<\/a> i 2<\/a> ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 986 i 1475 oraz z 2018 r. poz. 650) og\u0142asza si\u0119 w za\u0142\u0105czniku do niniejszego obwieszczenia informacje o w\u0142\u0105czeniu kwalifikacji rynkowej “Wiza\u017cystka\/Stylistka – Dyplom mistrzowski” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.<\/div>\n
\n
\n
\n
\n

INFORMACJE O W\u0141\u0104CZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ “WIZA\u017bYSTKA\/STYLISTKA – DYPLOM MISTRZOWSKI” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

\n

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej<\/b><\/span><\/p>\n

\n\n\n<\/colgroup>\n\n\n
Wiza\u017cystka\/stylistka – dyplom mistrzowski<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n

2. Nazwa dokumentu potwierdzaj\u0105cego nadanie kwalifikacji rynkowej<\/b><\/p>\n

\n\n\n<\/colgroup>\n\n\n
Dyplom mistrzowski<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n

3. Okres wa\u017cno\u015bci dokumentu potwierdzaj\u0105cego nadanie kwalifikacji rynkowej<\/b><\/p>\n

\n\n\n<\/colgroup>\n\n\n
Bezterminowy<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej<\/b><\/p>\n

\n\n\n<\/colgroup>\n\n\n
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n

5. Efekty uczenia si\u0119 wymagane dla kwalifikacji rynkowej<\/b><\/p>\n

\n\n\n\n<\/colgroup>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Syntetyczna charakterystyka efekt\u00f3w uczenia si\u0119Osoba posiadaj\u0105ca dyplom mistrzowski w zawodzie wiza\u017cystka\/stylistka jest gotowa do prowadzenia szkole\u0144 i doradztwa z zakresu kszta\u0142towania ca\u0142o\u015bciowego wizerunku os\u00f3b w r\u00f3\u017cnym wieku oraz pe\u0142ni\u0105cych r\u00f3\u017cne funkcje spo\u0142eczne i zawodowe. Na podstawie rozmowy z klientem proponuje sp\u00f3jny wizerunek, obejmuj\u0105cy m.in. kszta\u0142t fryzury oraz kolorystyk\u0119 makija\u017cu, garderoby i dodatk\u00f3w. Rozpoznaje niedoskona\u0142o\u015bci cery i urody, proponuje oraz – przy wykorzystaniu odpowiednio dobranych technik – wykonuje makija\u017c koryguj\u0105cy, a tak\u017ce kamufluj\u0105cy. W zale\u017cno\u015bci od potrzeb i oczekiwa\u0144 klienta oraz przy zastosowaniu w\u0142a\u015bciwych kosmetyk\u00f3w kolorowych i zdobie\u0144 wykonuje makija\u017c dzienny, wieczorowy, okoliczno\u015bciowy, historyczny (typowy dla minionych epok), fotograficzny, sceniczny i artystyczny. Umiej\u0119tno\u015bci mistrza w zawodzie wiza\u017cystka\/stylistka, m.in. w zakresie wykonywania makija\u017cu fotograficznego, pozwalaj\u0105 na wsp\u00f3\u0142tworzenie sesji zdj\u0119ciowych i pokaz\u00f3w mody. Mistrz w zawodzie wiza\u017cystka\/stylistka jest przygotowany do samodzielnego wykonywania zada\u0144 zawodowych oraz prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej, w tym stosowania odpowiednich przepis\u00f3w prawa, planowania i wdra\u017cania dzia\u0142a\u0144 marketingowych, wdra\u017cania usprawnie\u0144 technicznych i organizacyjnych, prowadzenia dokumentacji firmy. Odpowiada za podlegaj\u0105cy mu personel i za organizacj\u0119 pracy w zespole, tj. przede wszystkim planuje i nadzoruje prac\u0119 zespo\u0142u oraz ocenia jako\u015b\u0107 zada\u0144 wykonywanych przez poszczeg\u00f3lnych pracownik\u00f3w. Dba o przestrzeganie zasad bezpiecze\u0144stwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotycz\u0105ce ochrony przeciwpo\u017carowej i ochrony \u015brodowiska. Osoba posiadaj\u0105ca dyplom mistrzowski w zawodzie wiza\u017cystka\/stylistka jest przygotowana do udzielania instrukta\u017cu i doradztwa zwi\u0105zanego z doskonaleniem zawodowym wsp\u00f3\u0142pracownik\u00f3w, stosuje zr\u00f3\u017cnicowane metody nauczania na bazie podstawy programowej, program\u00f3w nauczania w zawodzie oraz uczenia w procesie pracy.<\/td>\n<\/tr>\n
Zestaw 1. Dobieranie kolorystyki makija\u017cu i garderoby do typu urody<\/td>\n<\/tr>\n
Poszczeg\u00f3lne efekty uczenia si\u0119<\/strong><\/td>\nKryteria weryfikacji ich osi\u0105gni\u0119cia<\/td>\n<\/tr>\n
Okre\u015bla typ kolorystyczny urody<\/strong><\/td>\n– charakteryzuje typy urody; – stosuje dost\u0119pne metody analizy kolorystycznej urody; – obja\u015bnia zasady doboru kosmetyk\u00f3w kolorowych do typu urody i osobowo\u015bci; – omawia zasady doboru kolor\u00f3w garderoby do typu urody oraz na r\u00f3\u017cne okazje.<\/td>\n<\/tr>\n
Udziela porad z zakresu kolorystyki garderoby<\/strong><\/td>\n– przeprowadza wywiad z klientem dotycz\u0105cy jego upodoba\u0144, potrzeb, trybu \u017cycia, miejsca pracy itp.; – doradza odpowiedni zestaw kolorystyczny garderoby do danego typu urody i osobowo\u015bci; – wskazuje zestaw kolorystyczny garderoby nieodpowiedni do danego typu urody; – proponuje zestaw dodatk\u00f3w do stroj\u00f3w.<\/td>\n<\/tr>\n
Udziela porad z zakresu kolorystyki i techniki wykonania makija\u017cu<\/strong><\/td>\n– przeprowadza wywiad z klientem dotycz\u0105cy jego upodoba\u0144, potrzeb, trybu \u017cycia, miejsca pracy, alergii itp.; – proponuje zestaw kosmetyk\u00f3w kolorowych do danego typu urody i osobowo\u015bci; – wskazuje zestaw kosmetyk\u00f3w kolorowych nieodpowiedni do danego typu urody; – prezentuje techniki wykonania makija\u017cu; – dobiera narz\u0119dzia do wykonania makija\u017cu.<\/td>\n<\/tr>\n
Zestaw 2. Korygowanie i kamuflowanie niedoskona\u0142o\u015bci cery i urody<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Poszczeg\u00f3lne efekty uczenia si\u0119<\/strong><\/td>\nKryteria weryfikacji ich osi\u0105gni\u0119cia<\/td>\n<\/tr>\n
Dobiera kamufla\u017c do typu cery i urody<\/strong><\/td>\n– wskazuje najcz\u0119\u015bciej spotykane rodzaje niedoskona\u0142o\u015bci cery i urody; – rozpoznaje kszta\u0142ty twarzy; – obja\u015bnia metody modelowania r\u00f3\u017cnych kszta\u0142t\u00f3w twarzy zgodnie z klasycznym kanonem urody; – wskazuje metody kamuflowania niedoskona\u0142o\u015bci cery i urody; – charakteryzuje kosmetyki niezb\u0119dne do wykonania makija\u017cu koryguj\u0105cego ze wzgl\u0119du na ich sk\u0142ad, stopie\u0144 krycia i konsystencj\u0119; – omawia zasady doboru kosmetyk\u00f3w do korekcji cery i urody.<\/td>\n<\/tr>\n
Wykonuje makija\u017c koryguj\u0105cy i kamufluj \u0105cy<\/strong><\/td>\n– organizuje w\u0142asne stanowisko pracy (m.in. o\u015bwietlenie, lustro); – dokonuje oceny niedoskona\u0142o\u015bci cery i urody; – przedstawia propozycj\u0119 dotycz\u0105c\u0105 korekty rozpoznanych niedoskona\u0142o\u015bci cery i urody; – wykonuje demakija\u017c twarzy i oczu; – reguluje kszta\u0142t brwi; – dobiera kosmetyki i przybory niezb\u0119dne do wykonania makija\u017cu koryguj\u0105cego oraz uzasadnia ich wyb\u00f3r; – dopasowuje technik\u0119 i metod\u0119 do typu wykonywanego makija\u017cu (koryguj\u0105cego i kamufluj\u0105cego);- przygotowuje szkic makija\u017cu koryguj\u0105cego i kamufluj\u0105cego (z opisem zalecanych kosmetyk\u00f3w).<\/td>\n<\/tr>\n
Zestaw 3. Wykonywanie makija\u017cu dziennego, wieczorowego, okoliczno\u015bciowego, historycznego, fotograficznego, scenicznego i artystycznego<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Poszczeg\u00f3lne efekty uczenia si\u0119<\/strong><\/td>\nKryteria weryfikacji ich osi\u0105gni\u0119cia<\/td>\n<\/tr>\n
Charakteryzuje rodzaje makija\u017cu<\/strong><\/td>\n– wskazuje r\u00f3\u017cnice mi\u0119dzy poszczeg\u00f3lnymi rodzajami makija\u017cu, dotycz\u0105ce m.in. zasad doboru kosmetyk\u00f3w kolorowych, zdobie\u0144 i technik wykonania, wykorzystuj\u0105c profesjonalne s\u0142ownictwo; – omawia spos\u00f3b wykonania makija\u017cu ze wzgl\u0119du na wiek klienta; – omawia najcz\u0119\u015bciej pope\u0142niane b\u0142\u0119dy w wykonaniu poszczeg\u00f3lnych rodzaj\u00f3w makija\u017cu; – omawia cechy charakterystyczne makija\u017cu wykonywanego w minionych epokach i poszczeg\u00f3lnych dekadach XX wieku;- rozpoznaje rekwizyty charakterystyczne dla danej epoki i dekady XX wieku.<\/td>\n<\/tr>\n
Planuje wykonanie makija\u017cu<\/strong><\/td>\n– wskazuje etapy wykonywania makija\u017cu (wywiad z klientem, szacunek kosztu i czasu wykonania us\u0142ugi, dob\u00f3r kosmetyk\u00f3w i zdobie\u0144, kolejno\u015b\u0107 nak\u0142adania kosmetyk\u00f3w, demakija\u017c);- podaje przyk\u0142ady najcz\u0119\u015bciej pope\u0142nianych b\u0142\u0119d\u00f3w podczas doboru makija\u017cu do wieku, osobowo\u015bci, pozycji spo\u0142ecznej, okoliczno\u015bci i stroju; – podaje przyk\u0142ady najcz\u0119\u015bciej pope\u0142nianych b\u0142\u0119d\u00f3w podczas wykonywania makija\u017cu.<\/td>\n<\/tr>\n
Wykonuje makija\u017c<\/strong><\/td>\n– organizuje stanowisko pracy (m.in. o\u015bwietlenie, lustro); – dobiera kosmetyki kolorowe, zdobienia i technik\u0119 wykonania do wybranego makija\u017cu; – przygotowuje szkic makija\u017cu (z opisem zalecanych kosmetyk\u00f3w); – dobiera spos\u00f3b przygotowania sk\u00f3ry do wybranego makija\u017cu;- wskazuje mo\u017cliwe sposoby utrwalenia makija\u017cu; – udziela porad z zakresu demakija\u017cu twarzy i dekoltu z kosmetyk\u00f3w zmywalnych i wodoodpornych.<\/td>\n<\/tr>\n
Zestaw 4. Kszta\u0142towanie wizerunku<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Poszczeg\u00f3lne efekty uczenia si\u0119<\/strong><\/td>\nKryteria weryfikacji ich osi\u0105gni\u0119cia<\/td>\n<\/tr>\n
Okre\u015bla typy sylwetek i style ubierania si\u0119<\/strong><\/td>\n– charakteryzuje klasyczne typy sylwetek, wykorzystuj\u0105c profesjonalne s\u0142ownictwo; – omawia metody optycznej korekty poszczeg\u00f3lnych typ\u00f3w sylwetek; – przedstawia mo\u017cliwe modyfikacje sylwetki za pomoc\u0105 odpowiednich akcesori\u00f3w; – omawia style ubierania si\u0119 (klasyczny, naturalny, ekstrawagancki, romantyczny, sportowy); – wskazuje aktualne trendy w modzie i ilustruje je przyk\u0142adami (katalogi, \u017curnale, czasopisma i inne); – wskazuje najcz\u0119\u015bciej pope\u0142niane b\u0142\u0119dy w zakresie optycznej korekty sylwetki oraz doboru stylu ubierania si\u0119 do osobowo\u015bci i okoliczno\u015bci.<\/td>\n<\/tr>\n
Udziela porad z zakresu korekty sylwetki<\/strong><\/td>\n– wykorzystuje wywiad z klientem do rozpoznania jego upodoba\u0144, trybu \u017cycia, miejsca pracy, potrzeb, osobowo\u015bci itp.; – doradza zestaw garderoby i dodatk\u00f3w do danego typu sylwetki i urody zgodny z aktualnymi trendami mody oraz na r\u00f3\u017cne okazje; – wskazuje zestaw garderoby i dodatk\u00f3w nieodpowiedni do danego typu sylwetki.<\/td>\n<\/tr>\n
Udziela porad z zakresu stylizacji fryzury<\/strong><\/td>\n– wykorzystuje wywiad z klientem do rozpoznania jego upodoba\u0144, trybu \u017cycia, potrzeb, osobowo\u015bci; – dokonuje oceny kszta\u0142tu twarzy i g\u0142owy; – proponuje projekt fryzury wraz z informacj\u0105 o odpowiednim poziomie kolorystycznym w\u0142os\u00f3w; – wskazuje kszta\u0142ty fryzury nieodpowiednie do kszta\u0142tu twarzy i g\u0142owy; – wskazuje cechy fryzur charakterystyczne dla poszczeg\u00f3lnych epok; – wskazuje wsp\u00f3\u0142czesne trendy stylizacji fryzur i ilustruje je przyk\u0142adami (katalogi, czasopisma i inne).<\/td>\n<\/tr>\n
Zestaw 5. Prowadzenie dzia\u0142a\u0144 zwi\u0105zanych z funkcjonowaniem przedsi\u0119biorstwa<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Poszczeg\u00f3lne efekty uczenia si\u0119<\/strong><\/td>\nKryteria weryfikacji ich osi\u0105gni\u0119cia<\/td>\n<\/tr>\n
Nadzoruje przestrzeganie zasad BHP oraz przepis\u00f3w prawa dotycz\u0105cych ochrony przeciwpo\u017carowej i ochrony \u015brodowiska<\/strong><\/td>\n– wyja\u015bnia poj\u0119cia zwi\u0105zane z BHP, ochron\u0105 przeciwpo\u017carow\u0105, ochron\u0105 \u015brodowiska i ergonomi\u0105 stosowane podczas wykonywanych zada\u0144 zawodowych; – obja\u015bnia zadania i uprawnienia instytucji oraz s\u0142u\u017cb dzia\u0142aj\u0105cych w zakresie ochrony pracy i ochrony \u015brodowiska w Polsce; – omawia prawa i obowi\u0105zki pracownika oraz pracodawcy w zakresie BHP;- wskazuje przyk\u0142adowe zagro\u017cenia dla zdrowia i \u017cycia cz\u0142owieka oraz mienia i \u015brodowiska zwi\u0105zane z niew\u0142a\u015bciwym wykonywaniem zada\u0144 zawodowych oraz z wyst\u0119powaniem szkodliwych czynnik\u00f3w w \u015brodowisku pracy; – omawia skutki oddzia\u0142ywania czynnik\u00f3w szkodliwych na organizm cz\u0142owieka; – organizuje stanowiska pracy zgodnie z obowi\u0105zuj\u0105cymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpo\u017carowej i ochrony \u015brodowiska;

<\/p>\n

– organizuje proces technologiczny zgodnie z obowi\u0105zuj\u0105cymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpo\u017carowej i ochrony \u015brodowiska; – wyja\u015bnia zasady stosowania \u015brodk\u00f3w ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zada\u0144 zawodowych;<\/p>\n

– wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagro\u017cenia zdrowia i \u017cycia.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

Stosuje zasady prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej<\/strong><\/td>\n– wyja\u015bnia poj\u0119cia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej; – omawia przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotycz\u0105ce ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego w zakresie wykonywanych zada\u0144 zawodowych; – wskazuje przedsi\u0119biorstwa i instytucje wyst\u0119puj\u0105ce w bran\u017cy zwi\u0105zanej z wykonywanymi zadaniami zawodowymi oraz omawia powi\u0105zania mi\u0119dzy nimi; – wskazuje metody analizy skuteczno\u015bci dzia\u0142a\u0144 prowadzonych przez przedsi\u0119biorstwa funkcjonuj\u0105ce w bran\u017cy; – uzasadnia znaczenie inicjowania wsp\u00f3lnych przedsi\u0119wzi\u0119\u0107 z r\u00f3\u017cnymi przedsi\u0119biorstwami z bran\u017cy; – wyja\u015bnia zasady przygotowywania dokumentacji niezb\u0119dnej do uruchomienia i prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej i ilustruje je przyk\u0142adami; – wyja\u015bnia zasady prowadzenia korespondencji zwi\u0105zanej z prowadzeniem dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej i ilustruje je przyk\u0142adami; – wskazuje urz\u0105dzenia biurowe oraz programy komputerowe wspomagaj\u0105ce prowadzenie dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej;- uzasadnia znaczenie podejmowania dzia\u0142a\u0144 marketingowych prowadzonej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej; – obja\u015bnia zale\u017cno\u015bci w kosztach i przychodach prowadzonej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej; – monitoruje stan zasob\u00f3w materialnych (materia\u0142\u00f3w i urz\u0105dze\u0144) oraz zasob\u00f3w personalnych niezb\u0119dnych do wykonania produkt\u00f3w i us\u0142ug.<\/td>\n<\/tr>\n
Zestaw 6. Organizowanie pracy w zespole i doskonalenie zawodowe wsp\u00f3\u0142pracownik\u00f3w<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Poszczeg\u00f3lne efekty uczenia si\u0119<\/strong><\/td>\nKryteria weryfikacji ich osi\u0105gni\u0119cia<\/td>\n<\/tr>\n
Organizuje instrukta\u017c i doradztwo zwi\u0105zane z doskonaleniem wewn\u0105trzzak\u0142adowym<\/strong><\/td>\n– wyja\u015bnia zagadnienia z obszaru psychologii i pedagogiki dotycz\u0105ce uczenia si\u0119 w procesie pracy, motywowania wsp\u00f3\u0142pracownik\u00f3w i uczni\u00f3w do nauki oraz rozwi\u0105zywania problem\u00f3w dydaktycznych i interpersonalnych; – okre\u015bla cele kszta\u0142cenia w procesie praktycznej nauki zawodu zgodnie z podstaw\u0105 programow\u0105 i programem nauczania; – okre\u015bla zakres doskonalenia zawodowego; – omawia zasady doboru metod nauczania do tre\u015bci nauczania; – dobiera \u015brodki dydaktyczne do tre\u015bci nauczania; omawia mo\u017cliwe do zastosowania narz\u0119dzia pomiaru dydaktycznego oraz kryteria oceniania ucz\u0105cego si\u0119; wyja\u015bnia zasady prowadzenia dokumentacji niezb\u0119dnej do szkolenia zawodowego.<\/td>\n<\/tr>\n
Organizuje prac\u0119 zespo\u0142u<\/strong><\/td>\n– uzasadnia znaczenie planowania i nadzorowania pracy zespo\u0142u w celu wykonania przydzielonych zada\u0144, odwo\u0142uj\u0105c si\u0119 do w\u0142asnych do\u015bwiadcze\u0144; – omawia zasady doboru os\u00f3b do wykonania przydzielonych zada\u0144; – podaje przyk\u0142ady w\u0142a\u015bciwego i niew\u0142a\u015bciwego kierowania wykonywaniem przydzielonych zada\u0144; – omawia role osoby organizuj\u0105cej prac\u0119 w zespole (takie, jak: ocena jako\u015bci wykonania przydzielonych zada\u0144, d\u0105\u017cenie do poprawy warunk\u00f3w i jako\u015bci pracy); – wyja\u015bnia zasady komunikowania si\u0119 ze wsp\u00f3\u0142pracownikami oraz uzasadnia znaczenie przestrzegania zasad kultury i etyki.<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n

6. Wymagania dotycz\u0105ce walidacji i podmiot\u00f3w przeprowadzaj\u0105cych walidacj\u0119<\/b><\/p>\n

\n\n\n<\/colgroup>\n\n\n
Szczeg\u00f3\u0142owe wymagania dotycz\u0105ce walidacji i podmiot\u00f3w przeprowadzaj\u0105cych walidacj\u0119 s\u0105 okre\u015blone w rozporz\u0105dzeniu<\/a> Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzaj\u0105cego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemie\u015blniczych (Dz. U. poz. 89 i 1607) oraz w standardzie wymaga\u0144 egzaminacyjnych.Metody stosowane w walidacji<\/strong>

<\/p>\n

Weryfikacja efekt\u00f3w uczenia si\u0119 wymaganych dla kwalifikacji jest przeprowadzana w dw\u00f3ch etapach. Etap praktyczny polega na samodzielnym wykonaniu przez kandydata zada\u0144 egzaminacyjnych sprawdzaj\u0105cych umiej\u0119tno\u015bci uj\u0119te w zestawach efekt\u00f3w uczenia si\u0119 01-06. Etap teoretyczny (sk\u0142adaj\u0105cy si\u0119 z cz\u0119\u015bci pisemnej i ustnej) polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania sprawdzaj\u0105ce umiej\u0119tno\u015bci okre\u015blone we wszystkich zestawach efekt\u00f3w uczenia si\u0119.<\/p>\n

Zasoby kadrowe – kompetencje os\u00f3b przeprowadzaj\u0105cych walidacj\u0119<\/strong><\/p>\n

W sk\u0142ad komisji przeprowadzaj\u0105cej egzamin mistrzowski wchodzi co najmniej 5 os\u00f3b: przewodnicz\u0105cy lub jego zast\u0119pca, co najmniej 3 cz\u0142onk\u00f3w oraz sekretarz, kt\u00f3ry sprawuje obs\u0142ug\u0119 administracyjno-biurow\u0105 komisji egzaminacyjnej i nie uczestniczy w przeprowadzaniu egzaminu oraz ocenianiu i ustalaniu jego wyniku. Przewodnicz\u0105cy i jego zast\u0119pcy posiadaj\u0105 wykszta\u0142cenie wy\u017csze oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, kt\u00f3rego dotyczy egzamin. W przypadku braku mo\u017cliwo\u015bci powo\u0142ania przewodnicz\u0105cego lub zast\u0119pcy, kt\u00f3rzy posiadaliby wykszta\u0142cenie wy\u017csze oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, w szczeg\u00f3lno\u015bci w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zawodzie unikatowym, przewodnicz\u0105cy komisji lub zast\u0119pcy posiadaj\u0105: wykszta\u0142cenie \u015brednie lub \u015brednie bran\u017cowe i tytu\u0142 mistrza w zawodzie, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodz\u0105cym w zakres tego zawodu oraz co najmniej trzyletni okres wykonywania zawodu, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodz\u0105cego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytu\u0142u mistrza, albo wykszta\u0142cenie \u015brednie lub \u015brednie bran\u017cowe i tytu\u0142 technika w zawodzie, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodz\u0105cym w zakres tego zawodu oraz co najmniej sze\u015bcioletni okres wykonywania zawodu, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodz\u0105cego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytu\u0142u technika, albo wykszta\u0142cenie zasadnicze zawodowe lub zasadnicze bran\u017cowe i tytu\u0142 mistrza w zawodzie unikatowym, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, oraz co najmniej sze\u015bcioletni okres wykonywania zawodu, po uzyskaniu tytu\u0142u mistrza.<\/p>\n

Cz\u0142onkowie komisji posiadaj\u0105:<\/strong><\/p>\n

wykszta\u0142cenie co najmniej zasadnicze lub bran\u017cowe i tytu\u0142 mistrza w zawodzie, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodz\u0105cym w zakres zawodu, oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodz\u0105cego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytu\u0142u mistrza, albo wykszta\u0142cenie co najmniej \u015brednie lub \u015brednie bran\u017cowe i tytu\u0142 technika w zawodzie, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodz\u0105cym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, kt\u00f3rego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodz\u0105cego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytu\u0142u technika.<\/p>\n

Przewodnicz\u0105cy, zast\u0119pcy oraz cz\u0142onkowie komisji posiadaj\u0105 przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli, okre\u015blone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2<\/a> ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967), lub uko\u0144czyli kurs pedagogiczny wymagany od instruktor\u00f3w praktycznej nauki zawodu, o kt\u00f3rym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 4<\/a> ustawy z dnia 7 wrze\u015bnia 1991 r. o systemie o\u015bwiaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, 2203 i 2361) obowi\u0105zuj\u0105cych przed dniem 1 wrze\u015bnia 2017 r. oraz art. 120 ust. 4<\/a> ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo o\u015bwiatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 i 1000). Przewodnicz\u0105cym, zast\u0119pcami oraz cz\u0142onkami komisji mog\u0105 by\u0107 tak\u017ce osoby, kt\u00f3re s\u0105 wpisane do ewidencji egzaminator\u00f3w, o kt\u00f3rej mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7<\/a> ustawy z dnia 7 wrze\u015bnia 1991 r. o systemie o\u015bwiaty, w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzaj\u0105cego kwalifikacje zawodowe lub egzaminu potwierdzaj\u0105cego kwalifikacje w zawodzie. Sekretarze komisji s\u0105 wyznaczani spo\u015br\u00f3d pracownik\u00f3w organizacji samorz\u0105du gospodarczego rzemios\u0142a, posiadaj\u0105cych minimum wykszta\u0142cenie \u015brednie lub \u015brednie bran\u017cowe i minimum 2-letni sta\u017c pracy w organizacji samorz\u0105du gospodarczego rzemios\u0142a. Osoby wchodz\u0105ce w sk\u0142ad komisji s\u0105 obowi\u0105zane uko\u0144czy\u0107 szkolenie zorganizowane przez izb\u0119 rzemie\u015blnicz\u0105.<\/p>\n

Spos\u00f3b przeprowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne, lokalowe i techniczne niezb\u0119dne do prawid\u0142owego prowadzenia walidacji:<\/strong><\/p>\n

etap praktyczny przeprowadza si\u0119 u pracodawc\u00f3w lub w warsztatach szkoleniowych, posiadaj\u0105cych warunki organizacyjne i techniczne niezb\u0119dne do wykonania zada\u0144 egzaminacyjnych;<\/p>\n

czas etapu praktycznego nie mo\u017ce by\u0107 kr\u00f3tszy ni\u017c 120 min i nie d\u0142u\u017cszy ni\u017c 24 h, \u0142\u0105cznie w ci\u0105gu 3 dni; czas cz\u0119\u015bci pisemnej nie mo\u017ce by\u0107 kr\u00f3tszy ni\u017c 45 min i nie d\u0142u\u017cszy ni\u017c 210 min; czas cz\u0119\u015bci ustnej etapu teoretycznego nie mo\u017ce by\u0107 d\u0142u\u017cszy ni\u017c 30 min.<\/p>\n

Modelka, wysokie krzese\u0142ko, dost\u0119p do \u015bwiat\u0142a dziennego lub sztucznego, lusterko, akcesoria s\u0142u\u017c\u0105ce do demakija\u017cu, peleryna, pojemnik na odpady, korektory, komplet p\u0119dzli, baza pod makija\u017c, kredki i kontur\u00f3wki, kosmetyki kolorowe, eyeliner, puder transparentny, fixer, chusty do analizy kolorystycznej, karta kolor\u00f3w, przybory potrzebne do podpi\u0119cia w\u0142os\u00f3w), szkice fryzur i typ\u00f3w sylwetek, przyk\u0142adowy zestaw dodatk\u00f3w.<\/p>\n

Warunki, jakie musi spe\u0142nia\u0107 osoba przyst\u0119puj\u0105ca do walidacji:<\/strong><\/p>\n

Kwalifikacj\u0119 “Wiza\u017cystka\/stylistka – Mistrz” mog\u0105 uzyska\u0107 osoby, kt\u00f3re z wynikiem pozytywnym zda\u0142y egzamin mistrzowski. Og\u00f3lne wymagania i warunki uzyskania kwalifikacji okre\u015bla rozporz\u0105dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzaj\u0105cego,<\/p>\n

przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemie\u015blniczych. Do egzaminu mistrzowskiego mo\u017ce by\u0107 dopuszczona osoba, kt\u00f3ra spe\u0142nia jeden z poni\u017cszych warunk\u00f3w:<\/p>\n

posiada \u015bwiadectwo uko\u0144czenia szko\u0142y ponadpodstawowej, dotychczasowej szko\u0142y ponadgimnazjalnej albo szko\u0142y ponadpodstawowej dzia\u0142aj\u0105cej w systemie o\u015bwiaty przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz tytu\u0142 czeladnika lub r\u00f3wnorz\u0119dny w zawodzie, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, a tak\u017ce:<\/p>\n

a) co najmniej trzyletni okres wykonywania zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytu\u0142u zawodowego, albo b) co najmniej sze\u015bcioletni okres wykonywania zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, \u0142\u0105cznie przed uzyskaniem i po uzyskaniu tytu\u0142u zawodowego;<\/p>\n

posiada \u015bwiadectwo uko\u0144czenia szko\u0142y ponadpodstawowej, dotychczasowej szko\u0142y ponadgimnazjalnej albo szko\u0142y ponadpodstawowej dzia\u0142aj\u0105cej w systemie o\u015bwiaty przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz co najmniej sze\u015bcioletni okres wykonywania zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, w ramach samodzielnie prowadzonej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej; posiada \u015bwiadectwo uko\u0144czenia szko\u0142y ponadpodstawowej, dotychczasowej szko\u0142y ponadgimnazjalnej albo szko\u0142y ponadpodstawowej dzia\u0142aj\u0105cej w systemie o\u015bwiaty przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz tytu\u0142 czeladnika lub r\u00f3wnorz\u0119dny w zawodzie wchodz\u0105cym w zakres zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, a tak\u017ce co najmniej trzyletni okres wykonywania zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytu\u0142u zawodowego;<\/p>\n

posiada \u015bwiadectwo uko\u0144czenia szko\u0142y ponadpodstawowej, dotychczasowej szko\u0142y ponadgimnazjalnej albo szko\u0142y ponadpodstawowej dzia\u0142aj\u0105cej w systemie o\u015bwiaty przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz tytu\u0142 mistrza w zawodzie wchodz\u0105cym w zakres zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, a tak\u017ce co najmniej roczny okres wykonywania zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytu\u0142u mistrza;<\/p>\n

posiada \u015bwiadectwo uko\u0144czenia szko\u0142y ponadpodstawowej, dotychczasowej szko\u0142y ponadgimnazjalnej albo szko\u0142y ponadpodstawowej dzia\u0142aj\u0105cej w systemie o\u015bwiaty przed dniem 1 stycznia 1999 r., daj\u0105cych wykszta\u0142cenie \u015brednie albo \u015brednie bran\u017cowe i kszta\u0142c\u0105cych w zawodzie wchodz\u0105cym w zakres zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, oraz tytu\u0142 zawodowy w zawodzie wchodz\u0105cym w zakres zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, a tak\u017ce co najmniej dwuletni okres wykonywania zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytu\u0142u zawodowego;<\/p>\n

posiada dyplom uko\u0144czenia szko\u0142y wy\u017cszej na kierunku lub w specjalno\u015bci w zakresie wchodz\u0105cym w zakres zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, oraz co najmniej roczny okres wykonywania zawodu, w kt\u00f3rym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytu\u0142u zawodowego.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n

7. Termin dokonywania przegl\u0105du kwalifikacji<\/b><\/p>\n

\n\n\n<\/colgroup>\n\n\n
Nie rzadziej ni\u017c raz na dziesi\u0119\u0107 lat.<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
\n
1<\/span> Minister Przedsi\u0119biorczo\u015bci i Technologii kieruje dzia\u0142em administracji rz\u0105dowej – gospodarka, na podstawie \u00a7 1 ust. 2<\/a> rozporz\u0105dzenia Prezesa Rady Ministr\u00f3w z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczeg\u00f3\u0142owego zakresu dzia\u0142ania Ministra Przedsi\u0119biorczo\u015bci i Technologii (Dz. U. poz. 93).<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
Komentarz specjalisty:<\/strong><\/em><\/div>\n
<\/div>\n
“Bez w\u0105tpienia jest to istotna zmiana w prawie. Do tej pory nie by\u0142o prawnych podstaw dotycz\u0105cych zawodu wiza\u017cysty a jedynie tylko stosowane przez analogi\u0119 przepisy do innych zawod\u00f3w pochodnych jak. np. kosmetyczka. W wielu sytuacjach nale\u017cy stosowa\u0107 przepisy dotycz\u0105ce kosmetyczek – cho\u0107by sanitarne, jednak ta zmiana ustala zakres obowi\u0105zk\u00f3w jak r\u00f3wnie\u017c kwalifikacji. Istotnie wp\u0142ywa ona r\u00f3wnie\u017c na zakres odpowiedzialno\u015bci skarbowej. Tego typu przepisy istotnie wzmacniaj\u0105 r\u00f3wnie\u017c mo\u017cliwo\u015b\u0107 przypisania odpowiedzialno\u015bci za niewykonanie lub nienale\u017cyte wykonanie us\u0142ugi, bo wiedz\u0105c czego od wiza\u017cystki mo\u017cemy oczekiwa\u0107 jeste\u015bmy w stanie to egzekwowa\u0107 na drodze s\u0105dowej i odszkodowawczej. Rynek wiza\u017cu znacznie si\u0119 rozszerza i takie przepisy s\u0105 konieczne. Szczeg\u00f3lnie dla os\u00f3b, kt\u00f3re si\u0119 kszta\u0142c\u0105, dok\u0142adaj\u0105 nale\u017cytej staranno\u015bci w swoje us\u0142ugi a trac\u0105 na tym, \u017ce szara strefa dzia\u0142aj\u0105ca nieetycznie podkrada im klient\u00f3w i dzia\u0142a na ich niekorzy\u015b\u0107. Warto zauwa\u017cy\u0107, \u017ce osoby po uzyskaniu dyplomu mog\u0105 prowadzi\u0107 szkolenia, oraz ca\u0142\u0105 gam\u0119 innych pochodnych us\u0142ug czego co do zasady nie powinny robi\u0107 osoby bez uprawnie\u0144 a je\u017celi robi\u0105 to ich odpowiedzialno\u015b\u0107 odszkodowawcza jest znacznie wy\u017csza, no chyba, \u017ce osoby takie posiadaj\u0105 odpowiednie do\u015bwiadczenie zawodowe, kt\u00f3re jest udokumentowane”<\/em><\/div>\n
<\/div>\n
C.N.Lendzion – prawnik i coach z zakresu rozwoju w bran\u017cy kosmetycznej, autorka ksi\u0105\u017cki “Jak zarabia\u0107 na<\/em> makija\u017cu?”<\/div>\n\n\n

_________________________________<\/p>\n\n\n\n

Podana powy\u017cej tre\u015b\u0107 nie jest opini\u0105 prawn\u0105 ani porad\u0105 prawn\u0105. Wszelkie decyzje powinny by\u0107 podejmowane na podsatwie dok\u0142adnej analizy ryzyka oraz weryfikacji prawnej. Tylko dok\u0142adna weryfikacja stanu faktycznego Twojej sprawy umo\u017cliwia wskazanie najlepszych rozwi\u0105za\u0144 prawnych w Twojej sprawie. W tym celu skontaktuj si\u0119 z prawnikiem. Artyku\u0142y zamieszczone na stronie s\u0105 aktualne na dzie\u0144 publikacji, z racji tego, \u017ce prawo cz\u0119sto si\u0119 zmienia mniej na uwadze to, \u017ce podane informacje mog\u0105 by\u0107 ju\u017c nieaktualne.<\/em><\/p>\n\n\n\n

____________<\/p>\n\n\n\n

Masz pytania dotycz\u0105ce aspekt\u00f3w prawnych ? Zapraszam na indywidualn\u0105 konsultacj\u0119 -> https:\/\/sklep.llegal.pl\/pl\/p\/Konsultacja-Online-branza-BEAUTY\/87\u00a0<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jeszcze do niedawna ci\u0119\u017cko by\u0142o sprecyzowa\u0107 czym zajmuje si\u0119 wiza\u017cysta. Dzi\u0119ki w\u0142\u0105czeniu kwalifikacji rynkowej “Wiza\u017cystka\/Stylistka – Dyplom mistrzowski” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji dowiedzieli\u015bmy si\u0119 dok\u0142adnie czym zajmuje si\u0119 ten zaw\u00f3d oraz jakie powinien spe\u0142nia\u0107 wymagania. […]<\/a><\/p>\n<\/div>","protected":false},"author":1,"featured_media":95,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[47,39,2,40,6,28],"tags":[55,60,59,61,58],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/04\/Fotolia_257894268_XS.jpg","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/94"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=94"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/94\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2038,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/94\/revisions\/2038"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/95"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=94"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=94"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kosmetykaprawo.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=94"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}