Z cyklu „5 Pytań Do…” tym razem skierowałam swoje pytania do firmy RAVEL https://ravelstudio.pl,@beauty_projekt, która zajmuje się grafiką i tworzeniem stron internetowych. Na moje pytania odpowiada Pani Ewa Lepsy. Tematyka grafiki jest bardzo istotna nie tylko w aspekcie social mediów, ale również w zakresie całej identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Mam nadzieję, że poniższy wywiad będzie przydatny do analizy tej tematyki z perspektywy biznesowej.
1.Dlaczego według Państwa dobra grafika w biznesie ma znaczenie?
Na wstępnie należy wyjaśnić czym jest dobra grafika, kiedy możemy uznać, że dany projekt graficzny jest dobry? W skrócie można powiedzieć, że dobra grafika to skuteczna grafika. Skuteczna grafika przyciąga uwagę potencjalnego Klienta i sprawia, że nasza firma zostaje przez niego zapamiętana. Podstawowym etapem w tworzeniu takiego projektu jest zdefiniowanie grupy docelowej, a więc ustalenie kim są nasi odbiorcy, na których zamierzamy skoncentrować swoje działania marketingowe, jakimi środkami przekazu możemy do nich dotrzeć oraz jaki cel chcemy osiągnąć. Wnioski zebrane podczas analizy pozwolą prawidłowo określić typ projektu oraz jego stylistykę. Odnosząc daną analizę do branży beauty, można stwierdzić, że estetyczna szata graficzna, w danym przypadku, odgrywa szczególnie ważną rolę w kreowaniu wizerunku firmy oraz pozyskiwaniu nowych Klientów. Atrakcyjne, spersonalizowane projekty materiałów reklamowych – takich jak wizytówki, ulotki, karty stałego klienta czy vouchery – mogą wpłynąć na postrzeganie firmy jako profesjonalnej, dbającej o wysoką jakość usług. Oprócz tradycyjnych materiałów reklamowych promujących firmę, należy zadbać również o odpowiednią prezentację w social mediach, które odgrywają obecnie niezwykle ważną rolę.
2.Jak Państwo podchodzicie do indywidualnych projektów, co jest ważne – jakie informacje aby stworzyć odpowiednią grafikę?
Proces projektowy rozpoczyna się wypełnieniem przez Klienta briefu projektowego – w którym zawarte są pytania dotyczące wybranego projektu graficznego. Pierwsza część obejmuje pytania dotyczące charakterystyki firmy oraz świadczonych usług. Klient proszony jest również o dołączenie istniejących już elementów identyfikacji wizualnej takich jak np. logo, tak aby wszystkie tworzone projekty graficzne były spójne pod względem kolorystyki, stylu oraz zgodne z wcześniejszym zamysłem. Druga część briefu dotyczy celu jaki powinien spełniać projekt, kwestii technicznych oraz stylistyki. Klient może również wskazać przykładowe projekty, które szczególnie przypadły mu do gustu np. ze względu na styl, kolorystykę czy układ treści. Warto aby odpowiedzi udzielone w briefie były możliwie jak najbardziej wyczerpujące a zarazem konkretne. W kolejnym etapie Klient otrzymuje do wyboru kilka koncepcji projektu (w przypadku projektu logo są to zazwyczaj 3-4 propozycje).W razie potrzeby wprowadzane są poprawki.
3.Przeglądając Państwa projekty można poczuć nowoczesność, ale też z nutką tradycyjności czym kierujecie się w Państwa firmie tworząc projekty dla klientów?
Podczas tworzenia projektów priorytetem są dla nas oczekiwania Klienta dlatego też przed rozpoczęciem prac stawiamy na wywiad. Znając potrzeby Klienta dążymy do stworzenia projektu, który nie tylko w pełni go usatysfakcjonuje, ale również swoją indywidualnością przyciągnie uwagę potencjalnych klientów oraz pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji. Proponowane przez nas oryginalne rozwiązania oraz nowoczesny styl są odpowiedzią na te wyzwania. Dbamy również o to aby wszystkie tworzone dla Klienta projekty były spójne z istniejącą już identyfikacją wizualną firmy.
Efekt ten osiągany jest przede wszystkim poprzez konsekwentne stosowanie określonej kolorystyki, symboli oraz innych charakterystycznych elementów graficznych, we wszystkich projektach materiałów reklamowych dla danej firmy, co można zaobserwować również przeglądając oferowane przez naszą firmę pakiety projektów graficznych ,,na start”.
4.Na co klient powinien zwrócić uwagę zamawiając grafikę dla swojego biznesu?
Wybór firmy, której zlecimy wykonanie projektu graficznego ,może ułatwić nam jej portfolio, czyli przegląd zrealizowanych projektów lub też oferowanych często gotowych szablonów projektów graficznych. Przeglądając portfolio możemy przekonać się czy estetyka firmy odpowiada naszym wymaganiom. Oprócz tego zlecający powinien również zwrócić uwagę na to ile koncepcji wstępnych (np. projektu logo) otrzymuje do wyboru oraz na ilość poprawek jakie może zgłaszać do wybranych projektów. Niektóre z firm oferują nielimitowaną ilość poprawek , inne uzależniają ilość poprawek oraz koncepcji wstępnych od ceny. Zazwyczaj kwestie te reguluje umowa.
5.Sekret kryje się w szczegółach – jakie szczegóły swoich grafik Państwo cenicie najbardziej przy współpracy z klientem oraz co powinna przemyśleć osoba, która chce stworzyć znak graficzny dla swojego biznesu?
Dobry kontakt z Klientem to gwarancja udanego projektu, dlatego też podczas współpracy cenimy wszelkie sugestie zgłaszane przez Klienta, gdyż wprowadzane na ich podstawie zmiany w projekcie pozwalają na sprawniejszą realizację zlecenia. W związku z tym, w każdym realizowanym przez nas projekcie graficznym lub stronie www, Klient może wprowadzić dowolną ilość poprawek – aż do uzyskania pełnej satysfakcji.
Znak graficzny, będący zazwyczaj częścią logo firmy, to pierwszy komunikat, który odbiera nasz odbiorca i potencjalny Klient dlatego też, powinien charakteryzować się prostotą oraz jasnością przekazu. To sprawi, że będzie on łatwy do zapamiętania. Tworzenie znaku graficznego, podobnie jak każdego innego projektu graficznego, należy rozpocząć od określenia grupy docelowej. Musimy zastanowić się do kogo skierowane są nasze usługi lub produkt, jakie emocje i skojarzenia chcemy wzbudzić oraz co powinien zapamiętać nasz odbiorca widząc znak graficzny. Dobrze jest również przyjrzeć się logo naszej konkurencji aby nie powielać tych samych rozwiązań.
Warto również zastanowić się gdzie będzie umieszczany znak graficzny. Powinien on wyglądać równie dobrze i czytelnie zarówno na długopisie jak i banerze reklamowym. Jeżeli chcemy samodzielnie stworzyć znak graficzny firmy lub jego wstępny szkic, który następnie przekażemy grafikowi, najlepiej rozpocząć od wypisania kluczowych słów, które nawiązują do charakterystyki firmy oraz świadczonych usług. Spośród nich najlepiej jest wybrać 2-3 najważniejsze frazy, z którymi ma być kojarzona nasza firma i wykonać odzwierciedlające je szkice. Wybierając kolorystykę znaku graficznego naszej firmy należy unikać połączenia zbyt wielu kolorów, 3 kolory to bezpieczna ilość.
Ogromnie podziękowania za udzielenie wywiadu.
Powyższy wywiad, nie jest wpisem sponsorowanym.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis