Pandemia pokazała, że standardowe usługi (stacjonarne) nie zawsze będą wystarczające. Postanowiłam przygotować wpis biznesowy o tym dlaczego warto mieć sklep online i co w nim sprzedawać.
Pomysły te nie są jedyną i słuszną drogą, ale mają być inspiracją do dodatkowego źródła dochodu.
Sklep online niektórym kojarzy się ze całym sztabem ludzi, a dzisiejsze rozwiązania sprawiają, że może go prowadzić prawie każdy – przy zachowaniu oczywiście odpowiednich reguł – w tym prawnych.
Na początek o pomysłach co można sprzedawać w sklepie online:
- Kosmetyki do codziennej pielęgnacji
- Kosmetyki do pielęgnacji ciała/włosów itp.
- Kosmetyki dla mężczyzn
- Akcesoria do pielęgnacji twarzy i ciała np. szczoteczki do mycia twarzy.
- Świece zapachowe
- Świece do masażu
- Przyborniki do manicure dla kobiet
- Przyborniki do pielęgnacji dla mężczyzn
- Zestawy świąteczne
- Bony upominkowe
- Konsultacje online
- Bony na konsultacje
- Akcesoria do ćwiczeń np. skakanki, gumy
- Jeżeli w salonie jest dietetyk również przygotowanie diety
- Konsultacje dietetyczne
- Własne ebooki
- Ręczniki
- Suplementy
- Produkty handmade
- Książki
- Kubki z ciekawymi napisami np. z logo salonu
- Kalendarze z logo salonu oraz ciekawymi motywami
- Planery roczne
- Akcesoria typu kosmetyczki, przyborniki, torebki, w których można chować kosmetyki
- Webinary na tematy dotyczące pielęgnacji skóry
- Dla wykwalifikowanych podmiotów również szkolenia z danych obszarów, które mogą być przedmiotem przekazania merytorycznej wiedzy.
- Biżuterię
- Jeżeli salon świadczy usługi np. bieżnia/orbitrek warto pokusić się o jakieś ubrania sportowe, ręczniki, akcesoria.
- Bony zaprzyjaźnionych salonów – np. jeden salon kosmetyczny sprzedaje bony na usługi fryzjerskie salonu współpracującego z nim a salon fryzjerski bony na usługi kosmetyczne itp. Warto wchodzić ze współpracę z salonami, które mogą prowadzić do kompleksowej usługi. Warto jednak pamiętać aby na wszystko mieć podpisaną odpowiednią umowę współpracy.
- Bony na metamorfozy.
Zakupy w sklepie online nie muszą być jednorazowe. Można stworzyć program lojalnościowy dla klientów. Dzięki czemu będzie on cześciej wracał do sklepu online.
Programy lojalnościowe kojarzą się z przeżytkiem i bezsensownym zbieraniem punktów, jednak należy pamiętać, że pomagają zbudować relację z klientem.
Osobiście staram się być lojalna wobec salonów, z których korzystam, ale jeżeli ktoś po roku chodzenia praktycznie codziennie zabiera mi rabat – który sobie wypracowałam lojalnością – to nie jest to podmiot dla mnie który działa fair i ta lojalność zostaje zachwiana – ostatecznie przestałam korzystać z danego podmiotu. Konkurencja na rynku jest ogromna i warto dbać o stałych klientów, bo jakby nie patrzeć dzięki nim jest „jakieś” stałe źródło dochodu, albo w jakimś zakresie może być.
Oczywiście wskazane powyżej przykłady są tylko propozycjami i nalezy wziąć pod uwagę również:
- Czy sprzedaż danych kosmetyków jest możliwa klientowi indywidualnemu – do indywidualnego korzystania – jakiś czas temu @Strefakosmetologa na Instagramie wskazała na bardzo istotny problem – a mianowicie, na sprzedaż profesjonalnych kosmetyków klientom indywidualnym. Kosmetyki takie to wyższe stężenie składników oraz wymóg kto może w ogóle kupować takie produkty – co może doprowadzić do szkód jak i odpowiedzialności nie tylko cywilnej ale również administracyjnej czy chociażby w przypadku produktów leczniczych karnej – a jak szkody to wiadomo – odpowiedzialność odszkodowawcza – odszkodowanie i zadośćuczynienie .. i cała masa problemów (o tym napiszę osobny post).
- Warto w zakresie sprzedaży produktów ustalić status czy jest się sprzedawca, dystrybutorem czy np. producentem bo z tym jaką rolę przyjmujemy, wiążą się również określone wymogi prawne, które należy spełnić.
- Dostosować sklep online do wymogów prawnych. Jeżeli masz pytania w tym zakresie to zapraszam do kontaktu.
- Należy zweryfikować czy PKD jakie się posiada będzie wystarczające!
- Zgodność prawna to nie tylko zgodność z prawem konsumenckim ale również całego sklepu np. dostawa, zwroty, obsługa opinii, itd.
- Przechodząc do strony internetowej można ją stworzyć samemu np. wykorzystując wordpress, można zlecić firmie – dużo większe koszty, albo można np. skorzystać z gotowych rozwiązań np. w home.pl, shoper itp.
Dodatkowo co może Ci się przydać?
- Wybierając produkty do sprzedaży kieruj się tym czego potrzebuje klient, a nie co Ty uważasz, że jes fajne. Twój punkt widzenia jako profesjonalisty może znacznie się różnić od tego, który posiada klient.
- Bierz pod uwagę porę roku – Przed świętami przygotuj zestawy świąteczne, bony upominkowe oraz dostosuj produkty do czasu np. dodawaj pakowanie na prezent itd.
- Patrz długofalowo – to, że dziś założysz sklep online nie oznacza, że będzie mega dobrze funkcjonował. Zauważyłam ten problem po social mediach.. ludzie „sezonowo” dbają o swoje konta. Jak dzieje się źle to uaktywniają się w social mediach, zamiast robić to systematycznie – chociaż raz w tygodniu ale systematycznie. Odwiedzanie swojego konta w social mediach raz na pół roku nie przysporzy klientów a dla obecnych konto to będzie „neutralnie obojętne”. Dlatego też warto zadbać o systematyczność.
- Reklamowanie produktów w social mediach wprost może być przez klientów odebrane jako nachalne i zniechęcić. Inaczej mówiąc może dawać efekt inny od zamierzonego a co za tym idzie klient nic nie kupi. Dlatego trzeba dać coś od siebie, rozmawiać, zbudować zaufanie, dzielić się wiedzą, prowadzić bloga itd.
Wydaje się, że to wszystko czarna magia? Pocieszę Cię – niekoniecznie. Dlatego warto skonsultować się z prawnikiem wcześniej aby zweryfikować jakie produkty będą sprzedawane oraz dostosować sklep do wymogów -regulamin, polityka prywatności, rodo, prawo konsumenckie itd.
Masz na głowie tworzenie nowych produktów, sprzedaż i jeszcze prowadzisz swój biznes. Jednym słowem masz masę tematów na głowie. Pamiętaj, że mogę odciążyć cię w niektórych kwestiach. W czym ja jako prawniczka z wiedzą dotyczącą compliance, bezpieczeństwem informacji mogę Ci pomóc?
- Poprowadzę cię „za rękę” od kwestii związanej z analizą platformy, bieżącego wsparcia telefonicznego, mailowego na twoje zagwostki, niektórych rozwiązań biznesowych, szkoleń itp.
- Weryfikacja umów z partnerami – czasami możesz mieć wątpliwości czy te umowy są dla ciebie ok i nie niosą ryzyk
- Przygotowanie niezbędnych regulaminów, polityk prywatności, umów,
- Audyt ścieżki sprzedaży – opowiem ci co w niej jest ważne, jakie chceckboxy powinno się mieć – szczególnie po zmianach w przepisach prawa w 2023 roku
- Jakie kwestie RODO musisz mieć w małym palcu i ogarnięte
- Jak prowadzić legalny newsletter, lead magnet itp.
I wiele innych tematów.
Śmiało napisz do mnie, poproś o wycenę: kontakt@llegal.pl
_________________________________
Podana powyżej treść nie jest opinią prawną ani poradą prawną. Wszelkie decyzje powinny być podejmowane na podsatwie dokładnej analizy ryzyka oraz weryfikacji prawnej. Tylko dokładna weryfikacja stanu faktycznego Twojej sprawy umożliwia wskazanie najlepszych rozwiązań prawnych w Twojej sprawie. W tym celu skontaktuj się z prawnikiem. Artykuły zamieszczone na stronie są aktualne na dzień publikacji, z racji tego, że prawo często się zmienia mniej na uwadze to, że podane informacje mogą być już nieaktualne.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis