Projektowanie aplikacji mobilnej na potrzeby rynku kosmetycznego zgodnie z prawem

Rynek kosmetyczny rządzi się swoimi prawami i nie tylko w zakresie określonego obszaru dotyczącego kosmetyki jako takiej ale również w zakresie określonych wymogów per dany obszar.

Prawo kosmetyczne to nie tylko aspekt związany z produkcją kosmetyków, to również oddziaływanie tego prawa na obszar branży usług Beauty czy chociażby obszar branży medycznej.

Bardzo często może zdążyć się tak, że prawnik, który zajmuje się wszystkim nie zawsze będzie wiedział o niuansach w danej branży – szczególnie w zakresie tworzenia rozwiązań technologicznych.

Pracując na codzień przy rozwoju oprogramowania jako analityk prawny czy tester compliance oprogramowania w zespołach scrumaowych ale też zdażały mi się projekty waterfallowe, doskonale wiem jak faza projektowania wszelkiego rodzaju aplikacji czy stron internetowych, czy ecommerce jest niezwykle ważna. Szczególnie, jeżeli mamy do czynienia ze zbieraniem danych wrażliwych – czyli o stanie zdrowia, genetycznych czy chociażby o stylu życia np. stosowanie określonej diety.

Cykl życia rozwoju oprogramowania może być różny w zależności od rodzaju sposobu wytwarzania oprogramowania natomiast na potrzeby owego artykułu przyjmę, że są to następujące fazy:

  • Pomysł
  • Analiza
  • Projektowanie
  • Wytwarzanie
  • Testowanie
  • Wdrożenie
  • Pielęgnacja

Każda z tych faz ma jasno określone założenia oraz osobne swoje procesy. Przykładowo w fazie testowania nie klikamy tylko po aplikacji. Testy te mają swoje obszary jak chociażby analiza testów, testy jednostkowe, testy wydajnościowe, testy compliance, testy automatyczne, testy bezpieczeństwa, testy akceptacyjne, tworzenie dokumentacji testowej, i wiele wiele innych.

Aplikacja mobilna to nie tylko to co widzi użytkownik końcowy ale również to co jest „w środku”. Taka aplikacja składa się z 2 obszarów – obszar frontendowy czyli właśnie to co widzi użytkownik końcowy i obszar backendowy czyli to co jest w środku danej aplikacji – takie zaplecze – czyli jak działa, jakie ma walidacje, jaki silnik, bazę danych, powiązania z innymi systemami itp.

To w jaki sposób wytwarzane jest oprogramowanie aplikacji mobilnej może istotnie wpływać na to czy dana aplikacja jest zgodna z prawem. Zgodność prawna to nie tylko odpowiednie obowiązki informacyjne ale również to jak działa to „zaplecze” backend i jak w fazie projektowania dana aplikacja jakie przyjmowała odpowiednie wartości i sposoby działania.

Takim dobrym przykładem, z którym spotkam się przy audytach aplikacji jest stosowanie zaznaczenia z „góry” checkboxa zgody na newsletter w sklepach internetowych. Takie założenie jest niedopuszczalne z perspektywy prawnej i nie powinno mieć miejsca.

Projektowanie aplikacji powinno opierać się nie tylko o aspektach biznesowych ale również prawnych.

W szczególności

  • zabezpieczenie praw autorskich
  • zabezpieczenie znaków towarowych
  • ochrona danych osobowych – nie tylko w kwestii polityki prywatności ale również w zakresie całej aplikacji. Zgodnie bowiem z art 25 RODO ochrona danych osobowych powinna być wpisana w fazę projektowania i wpływa na różne płaszczyzny i komponenty aplikacji – w tym ich bezpieczeństwo.
  • aspekty związane z prawami konsumentów, ochrony konkurencji itp. Aplikacja nie powinna naruszać obowiązujących przepisów związanych nie tylko z konsumentami ale również nie naruszać przepisów chroniących innych przedsiębiorców.
  • aspekty związane danym rozwiązaniem. Dana aplikacja nie powinna naruszać praw autorskich innych aplikacji konkurencyjnych na rynku.
  • aplikacja powinna uwzględniać określone przepisy branżowe w tym jeżeli to przykładowo aplikacja sklepu internetowego również aspekty związane z odpowiednim prezentowaniem cen czy nałożonymi wymogami prawa konsumenckiego.
  • przepisy branżowe określające zakres – przykładowo usługi medyczne czy kosmetyczne. Przystosowanie aplikacji do tego, aby w odpowiedni sposób prezentować dane wymagane przez przepisy branżowe. Przykładowo z jednej strony prawo konsumenckie nakłada poinformowanie konsumenta przed zakupem o każdej kwestii, która ma wpływ na decyzje o zakupie przez konsumenta a więc jeżeli dana aplikacja ma na celu zakup określonych zabiegów kosmetycznych wówczas powinna być jasna informacja jakie są przeciwskazania przy określonym zabiegu, aby dany konsument przed podjęciem decyzji o zakupie czy rezerwacji wiedział czy w ogóle może z takiej usługi skorzystać.
  • przepisy dotyczące świadczenia usług drogą elektroniczną, + przepisy usług telekomunikacyjnych w zakresie np. pozyskiwania zgód na kontakt telefoniczny/sms w celach marketingowych
  • czy rozwiązania biznesowe, które mają być przedmiotem aplikacji mobilnej również są zgodne z prawem – przykładowo pobieranie podpisu w odpowiedni sposób, okres przechowywanie danych, pobieranie odpowiednich zgód i odkładanie ich w bazie danych itp.

Tworzenie aplikacji mobilnej to proces, który nie tylko wiąże się z szybkiem napisaniem oprogramowania ale również innymi kwestiami. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie osoby, która nie tylko jest prawnikiem ale aktywnie uczestniczy w rozwoju oprogramowania to zapraszam cię serdecznie do kontaktu na kontakt@llegal.pl oraz na moją stronę żeby mnie lepiej poznać: https://llegal.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz