
O zakresie informacji, który obowiązkowo powinien znaleźć się na opakowaniach kosmetyków, mówi Rozporządzenie kosmetyczne. Wszystkie kosmetyki dostępne do sprzedaży muszą być oznakowane w języku polskim.
Producent bądź importer kosmetyku ma obowiązek umieścić informacje o danych wraz z adresem w taki sposóbi, aby była możliwa jego identyfikacja. Natomiast podany adres to informacja gdzie znajduje się dokumentacja kosmetyku wraz z badaniami i jego recepturą.
Następną istotną informacją jest data minimalnej trwałości oraz PAO. To podstawowy wyznacznik bezpieczeństwa produktu. Świadczy również o jego stabilności. Poza tym obowiązkiem są takie produkty jak np. perfumy, które ze względu na dużą zawartość alkoholi nie mają podanej daty zużycia.
Kolejną informacją jest objętość preparatu kosmetycznego wyrażona np. w ml.
Następnie numer partii produktu i szczególne środki ostrożności czyli informacje takie jak: unikanie kontaktu z oczami (ze względu na składnik działający podrażniająco) lub informację o kosmetyku łatwopalnym. Natomiast numer partii może być w postaci kodu i służy on w przypadku reklamacji produktu kosmetycznego.
Wykaz jakościowy kosmetyku czyli skład – INCI – nomenklatury – czyli międzynarodowego nazewnictwa składników kosmetycznych. Tu znajdziemy również informację o związkach zapachowych i barwnikach – Color Index. To również obowiązkowa informacja na produkcie kosmetycznym.
Informacje na kosmetyku wynikają z przepisów prawa – Rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009/WE – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 30 listopada 2009 dotyczący produktów kosmetycznych.
Ma to na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku kosmetycznego i zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.
Ważną też kwestią, nie tylko pod względem prawnym, ale również pod względem komunikacji z konsumentem, są informacje dotyczące produktu, które są umieszczone na jego etykiecie.
Producenci mają możliwość umieszczenia na etykiecie produktu informacji marketingowych aby zachęcić do zakupu oraz wyróżnić się na tle konkurencji. Jednak stwierdzenia te nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd oraz powinny być zachowane zasady zdrowej konkurencji.
Reklama, marketingowe oświadczenia i komunikacja z konsumentem w tym przypadku powinna służyć jako pomoc przy wyborze odpowiedniego preparatu kosmetycznego.
Reklama produktu kosmetycznego powinna być wiążąca z obecnymi trendami. Stwierdzenia na opakowaniach kosmetycznych mogą być np zgodne z postępem naukowym ich nowinkami oraz oczekiwaniami konsumentów.
Przykładem tego może być to, że obecnie społeczeństwo dba o ekologię, więc przyszłościowym tematem na pewno są kosmetyki bez składu wody. W ostatnich latach zauważono również zapotrzebowanie na naturalne składniki kosmetyczne do których należą m.in ekstrakty roslinne. W takim przypadku producent kosmetyku może umieścić informację, że w jego preparacie jest określony procent wskazując jaki to procent ekstraktów roślinnych ( kiedy one faktycznie występują).
Komisja w rozporządzeniu 655/2013 wskazuje 6 kryteriów, z którymi muszą być zgodne wszystkie deklaracje marketingowe, stosowane dla produktów kosmetycznych wprowadzanych do obrotu w UE.
Cosmetics Europe Th e Personal Care Association to przewodniki techniczne, który wspomagają prawidłowe oznakowanie oświadczeń o produktach kosmetycznych w tym o reklamie a precyzyjnie o jej dobrej praktyce.
źródła:
Rozporządzenie z dnia 10 lipca 2013 r. nr 655/2013 określające wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi
Rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009/WE – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 30 listopada 2009 dotyczący produktów kosmetycznych
Przewodnik Polskiego Związku Przemysłowego, Warszawa, 2019
