Niby oczywista oczywistość, ale jak zaglądam do niektórych salonów to te tematy dają wiele do życzenia.
- Regulamin usług
- Regulamin sklepu/ zakupu produktów online/Regulamin usług elektronicznych
- RODO / Ochrona danych osobowych
- Dokumentacja wymagana przy kontrolach np. Sanepid/PPOŻ itp.
- Dokumentacja związana z zabiegami/usługami
- Umowy z kontrahentami/usługodawcami
- Umowy z pracownikami, zleceniobiorcami, osób współpracujących na umówię o dzieło
- Procedury związane ze świadczeniem usług i lokalu
- Procedury bezpieczeństwa informacji
- Procedury związane z ciągłością działania
Oczywiście to podstawowy zakres, ale ukazuje jak wiele jest jeszcze do zrobienia w branży beauty.
ad. 1 – Co ciekawe regulaminy, na które natrafiam nie tylko zawierają całą masę postanowień niedozwolonych, dyskryminujących ale również stare podstawy prawne. Najczęściej pochodzą z bezpłatnych gotowców z internetu.
ad. 2 nagminnym błędem jest brak regulaminu/zasad sprzedaży w tym regulaminu świadczenia usług elektronicznych online przez salony beauty. Klient/Konsument m prawa i należy je przestrzegać. Pomijanie tego faktu może doprowadzić do odpowiedzialności prawnej.Konsument powinien być informowany o wielu aspektach przed zawarciem umowy!
ad. 3 Mimo, iż minęło kilka lat od wejścia w życie Rozporządzenia RODO, to wiele razy spotykam się ze stanowiskiem, że Polityka Prywatności na stronie albo w salonie wystarczy. Tak nie można funkcjonować bo dany przedsiębiorca, który tak funkcjonuje naraża się na kary administracyjne i potencjalną odpowiedzialność odszkodowawczą wobec klientów. Pomijam już fakt błędnych podstaw prawnych do przetwarzania danych jakie są używane przez niektóre osoby prowadzące salony beauty. Dlatego MUST HAVE jeżeli przeprowadziłaś/przeprowadziłeś RODO „po macoszemu” w swoim salonie – zrób rewizję, przyłóż się i popraw! Zbieranie nadmiarowych danych osobowych od swoich klientów również nie jest dobrym podejściem. Jeżeli chcesz poprawić temat RODO u siebie odezwij się do mnie – dla salonów zatrudniających do 5 osób mam wyjątkową ofertę -> KONTAKT.
ad. 4 Dokumentacja to ważna kwestia! Nie należy jej bagatelizować. Ona również ma być potwierdzeniem dowodowym w razie jakichkolwiek wątpliwości i powinna być prowadzona rzetelnie.
ad. 5 Dokumentacja związana z zabiegami/usługami – must have. Nie wiem dlaczego, ale dokumentacja związane z zabiegami, klientami itd daje wiele do życzenia. Szczególnie w zakresie zabiegów jako takich. Błędne informacje, nadmiarowe przetwarzanie w nich danych osobowych. czasami też wymuszanie zgód marketingowych w niej. Warto przejrzeć dokumenty aby wyeliminować w nich błędy natury prawnej.
ad. 6. Nagminną sytuacją jest brak umów z dostawcami, kontrahentami, dostawcami hostingu, pracownikami itp. Ja nie wiem jak to możliwe, że w dzisiejszych czasach ktoś chce tak funkcjonować. Umowa to nie nie tylko zabezpieczenie własnych interesów, ale zgodność z prawem. Przykładowo jeżeli osoba prowadząca salon beauty nie ma umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych z dostawcą hostingu (gdzie np. ma pocztę służbową, sklep internetowy, stronę www, przez którą klienci wysyłają wiadomości) to najzwyczajniej w świecie łamie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Dlatego Umowy (nie tylko te związane z przetwarzaniem danych osobowych) ale również wszelakiego rodzaju powinny być must have!
ad. 7 Umowy z pracownikami, zleceniobiorcami, osób współpracujących na umówię o dzieło – jedna z bolączek, choć coraz cześciej przedsiębiorcy chcą regulować nie tylko sekty samej współpracy tak jak być powinno, ale dbają (wreszcie!) o swoje interesy m.in tajemnicę przedsiębiorstwa, przeciwdziałaniu czynom nieuczciwej konkurencji, prawa autorskie itp. co bardzo cieszy. Jeżeli potrzebujesz umów dla swoich pracowników, zleceniobiorców, itp. wraz z niezbędnymi załącznikami dla salonów zatrudniających do 5 osób mam wyjątkową ofertę -> KONTAKT.
ad. 8, 9, 10 Procedury związane ze świadczeniem usług i lokalu – procedury wewnętrzne jedno z ważniejszych kwestii „papierologii” do zrobienia, ale też trzeba mieć na uwadze, że sama „papierologia” nie wystarczy, żeby procedury działały konieczne jest ich przestrzeganie i też szkolenie z nich personelu. To samo dotyczy Procedur bezpieczeństwa informacji oraz związanych z ciągłością działania. O tych procedurach dość często się zapomina, albo są realizowane błędnie – niewystarczająco, albo korzysta się z wzorów, które nijak mają się do działania salonu. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia w tym zakresie.
__________________________________________________
Autor:
Charlotta Lendzion, Prawnik, właściciel LLEGAL, Stały Mediator przy Sądzie Okręgowym w sprawach cywilnych,
Członkini Stowarzyszenia Praktyków Ochrony Danych SPOD, Audytor wewnętrzny bezpieczeństwa informacji, , jak również systemu zarządzania jakością. Autorka książki z zakresu odpowiedzialności odszkodowawczej oraz licznych artykułów prawniczych z zakresu prawa, bezpieczeństwa informacji. Certyfikowany Tester Oprogramowania -ISTQB FL, Certyfikowany Trener Szkoleniowiec, Aktualnie w trakcie badań naukowych w ramach pracy doktorskiej z zakresu prawa nowych technologii i zobowiązań. Na codzień wspieram przedsiębiorców w sprawach z zakresu ochrony danych osobowych oraz prawa przedsiębiorców.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia lub dokumentacji w zakresie RODO, prawa konsumenckiego w twoim salonie pisz śmiało.
KONTKT
__________________________________________________
Podana powyżej treść nie jest opinią prawną ani poradą prawną. Wszelkie decyzje powinny być podejmowane na podstawie dokładnej analizy ryzyka oraz weryfikacji prawnej. Tylko dokładna weryfikacja stanu faktycznego Twojej sprawy umożliwia wskazanie najlepszych rozwiązań prawnych w Twojej sprawie. W tym celu skontaktuj się z prawnikiem. Artykuły zamieszczone na stronie są aktualne na dzień publikacji, z racji tego, że prawo często się zmienia mniej na uwadze to, że podane informacje mogą być już nieaktualne.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis